Swissport is de grootste bagage-afhandelaar op Brussels Airport met home carrier Brussels Airlines als belangrijkste klant. Het beschikt daarnaast over een grote schoonmaakdivisie op de luchthaven.

‘We hebben alle mogelijke scenario’s onderzocht om een duurzame toekomst te bieden voor onze grondafhandelings- en schoonmaakdiensten op Brussels Airport’, zegt topman Thierry Miremont van Swissport België in een toelichting. ‘Helaas konden de voorwaarden om ons transformatieplan te financieren in deze bijzonder moeilijke periode voor de luchtvaartsector niet worden ingevuld.’

Inkomsten verdwenen

De afhandelaar zag zijn inkomsten bijna geheel verdwijnen nadat Brussels Airlines haar vluchten midden maart staakte door de coronacrisis. Het klopte daarna met de andere afhandelaars op de luchthaven bij de Belgische overheid aan voor staatssteun en probeerde tevens het verliesgevende contract met Brussels Airlines te herzien, maar slaagde daar niet in.

Volgens het moederbedrijf in Zwitserland moet ‘na jaren van financiële steun’ aan de verliesgevende Belgische dochteronderneming en na ‘verschillende mislukte pogingen om de business om te keren’, worden vastgesteld ‘dat er geen leefbare opties en geen positieve vooruitzichten aan de horizon waren’ voor het bedrijf. Dinsdag gaat de curator aan de slag bij de afhandelaar.