De daling vorige week, vergeleken met de eerste week van mei, bedroeg 23,4% naar 6,49 dollar per kilo. Dat is een veeg teken dat de vrachtcapaciteit door de komst van een groot aantal zogeheten ‘cargo-only’-passagiersvluchten aanzienlijk is gestegen en dat dit extra aanbod aan ruimte de prijzen langzaam drukt. Overigens is het gemiddelde tarief van 6,49 euro nog steeds fors. Vorig jaar om deze tijd was het kilotarief op dezelfde route 3,62 dollar, aldus TAC.

Op de andere Chinese vrachtluchthaven, Shanghai, blijven de tarieven nog wel stijgen. Zo nam de kiloprijs blijkens de TAC-index tussen Shanghai en bestemmingen in Noord-Amerika met gemiddeld 4,8% toe vorige week naar 12,27 dollar per kilo. Dat is bijna een verdrievoudiging, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Stabilisering

De vrachtprijzen tussen Hongkong en Europa lijken zich intussen te stabiliseren op een niveau van 5,77 dollar per kilo. Dat is ongeveer een 0,5% lager dan twee weken geleden. Vergeleken met vorig jaar liggen de prijzen tussen Europa en China nog steeds op een bijzonder hoog peil, aldus TAC. Vorig jaar lagen daarbij de kiloprijzen gemiddeld 2,60 dollar lager dan nu.

Terwijl de tarieven  tussen Hongkong en Europa stagneren, laten de vrachtprijzen van Shanghai naar Europa nog steeds forse stijgingen zien. Zo gingen de tarieven  in de tweede week van mei met 12% omhoog naar 11,18 per kilo.

Luchtvaartmaatschappijen met vrachtvliegtuigen blijven dan ook goed verdienen aan de zogeheten corona-transporten vanuit China, maar ook steeds meer airlines voeren ‘cargo-only’-passagiersvluchten uit om een graantje mee te pikken van de sterk gestegen vrachttarieven.

Congestie

De grote Chinese luchthavens kunnen intussen de vraag nauwelijks aan en in de afhandelingsloodsen stapelen zich steeds meer goederen op. Het gaat daarbij vooral om de luchthavens van Shanghai en Zhengzhou.

De Chinese autoriteiten bestrijden intussen de congestie, door nieuwe en strenge regels in te voeren voor het aanleveren van de goederen. Daarbij mogen de verladers en expediteurs de goederen eerst 28 uur voor het vertrek van het vliegtuig aanleveren bij de vrachtafhandelaar.