Zij verwijzen daarbij naar onderlinge gesprekken tussen de vastgoeddochter Schiphol Real Estate en de bedrijven, waarbij de inzet een uitstel is van maximaal een jaar op de oorspronkelijke sloop-, bouw- en verhuisplannen.

Daarbij moet naar schatting 110.000 vierkante meter aan loods- en kantoorruimte worden gesloopt op Schiphol Centrum om plaats te maken voor nieuwe taxibanen en infrastructuur op de luchthaven.

Schiphol Real Estate bouwt voor de twee bedrijven, goed voor de helft van de afhandelingscapaciteit op vrachtgebied op Schiphol, nieuwe afhandelingsloodsen op het vrachtareaal Zuid-Oost van de luchthaven. Daar bevinden zich ook al de overige vrachtafhandelaars WFS, Swissport en Menzies.

Pauzeknop

Dat de pauzeknop nu wordt ingedrukt bij de verhuizing van de vrachtafhandelaars houdt nauw verband met het recente besluit van de luchthavenbeheerder om een aantal bouwprojecten met het oog op de coronacrisis en de grote onzekerheid in de markt nu gefaseerd uit te voeren en een aantal zelfs voorlopig stop te zetten.

Afhandelaar Dnata zou in de oorspronkelijke plannen in 2022 moeten verhuizen naar Schiphol Zuid-Oost. Daarvoor is al de expeditieloods van Panalpina gesloopt. KLM Cargo zou enkele jaren later volgen.

Diverse partijen binnen de vrachtafhandelaar laten weten dat er al enige tijd druk wordt gecommuniceerd met het vastgoedbedrijf van Schiphol over een uitstel. Gezien de grote onzekerheid door de coronacrisis in de luchtvrachtmarkt komt een vertraging de vrachtafhandelaars niet ongelegen.

‘Wij hebben nu echt iets anders aan ons hoofd’, zegt een vrachtmanager. ‘Daarnaast was het moeilijk om in de huidige planningsfase bijeenkomsten te organiseren. Je kunt met zo’n groot bouwproject niet alles online bespreken.’

Een woordvoerder van Schiphol Group kan in reactie het uitstel niet bevestigen. ‘De huidige fase van de verdubbeling van de taxibaan is in volle gang en verloopt conform schema. Het is nu te vroeg om iets te zeggen over de vervolgfase.’

Bankencrisis

Het is niet de eerste keer dat de verhuizing van de vrachtafhandeling naar Schiphol Centrum naar Zuid-Oost is uitgesteld. Zo zijn er al sinds het einde van de vorige eeuw, met het oog op de uitbouw van de passagiersterminal en pieren, plannen om de vrachtafhandeling van KLM te verplaatsen naar Schiphol Zuid-Oost.

KLM Cargo heeft daarvoor zelfs al decennia een reservering op een geroot stuk kavel op Schiphol Zuid-Oost. De laatste keer dat die verhuizing niet doorging, was na de bankencrisis van 2010.