Dat meldt de luchthavenbeheerder vrijdag bij de jaarcijfers over 2019. De hogere netto-omzet kwam hoofdzakelijk voor rekening van hogere havengelden, parkeergelden en andere inkomsten uit passagiersgerelateerde activiteiten, stelt de luchthaven.

De bedrijfslasten namen met 6,8% toe en kwamen uit op 1,33 miljard euro. Wat de verhuur van vrachtloodsen en kantoorpanden op het luchthaventerrein hebben opgeleverd, is niet nader toegelicht.

Dividend

Door de forse winstgroei is de voorgestelde dividenduitkering aan aandeelhouders voor dit jaar fors opgekrikt, van 117 miljoen naar 151 miljoen euro. Behalve de Nederlandse staat (69,77%), Amsterdam (20,3%) profiteren daarvan de kleinere aandeelhouders Rotterdam (2,2%) en de luchthaven van Parijs Charles de Gaulle (8%).

Luchtvaartnota

Schiphol schrijft verder dat 2020 een cruciaal jaar wordt voor de luchthaven. Zo komt er een politieke besluit over de opening van Lelystad Airport, wat extra capaciteitsgroei voor Schiphol moet opleveren, en moet de de nieuwe Luchtvaartnota 2020 -2050 richting geven aan de toekomstige ontwikkeling van de luchthaven, onder meer op vrachtgebied.