Dat blijkt uit de vervoerscijfers van Schiphol over de maand januari van dit jaar. De totale vrachtoverslag nam met bijna 8% af en kwam uit op 113.000 ton. Daarbij nam de inkomende ladingstroom met 4,9% af naar 50.500 ton, terwijl de exportstromen vanuit Schiphol een volumeverlies van ruim 11% naar 52.440 ton liet zien.

Coronavirus

Bij de uitgaande vrachtvolumes was vooral de sterke afname op het Verre Oosten met ruim 25% naar 16.000 ton opvallend. Ofschoon Schiphol geen toelichting geeft op de maandelijkse vervoerscijfers, zitten in deze verliescijfers waarschijnlijk al de eerste annuleringen van vluchten (bellycapaciteit) door de uitbraak van het coronavirus in China. Een andere exportmarkt met een sterk afnemend aanbod was Afrika (-12%), blijkt verder uit de laatste vervoersstatistieken van de luchthaven.

Import

De importstromen richting Schiphol daalden minder sterk, maar ook in dit segment was de afname van de vrachtstromen uit het Verre Oosten (-9%) en Afrika (-10%) substantieel. Het Verre Oosten was nog steeds verantwoordelijk voor ruim 40% van het totale inkomende ladingaanbod op Schiphol.

Doorgaans wordt de import op Schiphol na de drukke Kerstperiode in januari nog positief beïnvloed door extra ladingaanbod uit China met het oog op het Chinese Nieuwjaar, dat doorgaans begin februari start. Europese importeurs willen dan nog graag vlak voordat de fabrieken voor twee weken worden gesloten extra voorraad inslaan. Dat hamstereffect is dit jaar in de cijfers van Schiphol niet echt terug te vinden, melden bronnen op de luchthaven.