Volgens de Schiphol-topman moet de vrachtsector na 2020 ook kunnen profiteren van de groei die dan op Schiphol weer mogelijk is. Dat moet gebeuren via het toewijzen van ‘een vast percentage aan vluchten aan de sector’. Die maatregel, waarvoor eerder al verladersorganisatie Evofenedex en belangenbehartiger ACN hebben gepleit op het Luchtvrachtcongres van deze krant van 2018, moet tevens de huidige erosie aan vrachtvluchten tegengaan, onderstreept hij.

FloraHolland

Nu worden vrachtvluchten vaak uit het volle vliegschema van Schiphol verdrongen door passagiersvluchten en dat is slecht voor de marktpositie van de luchthaven. Ook is het slecht voor de bloemenveiling Royal FloraHolland, die voor een groot deel van de aanvoer van bloemen uit Zuid-Amerika en Afrika afhankelijk is van de vrachtvluchten, zegt de voormalige PvdA staatssecretaris.
Hij wijst erop dat mondiaal het aantal vrachtvluchten afneemt, maar het verval op Schiphol twee tot drie keer zo snel gaat als op andere luchthavens.

Drastisch verlies

Sinds Schiphol in 2017 het vliegplafond van 500.000 starts en landingen heeft bereikt, nam het aantal vrachtvluchten op de luchthaven drastisch af. Voor dit jaar alleen al gaat het om een verlies van rond de 10%, blijkt uit de vervoerscijfers.