In totaal werd er in de maand september nauwelijks 10.000 ton aan- en afgevoerd op de freighters. ‘De internationale economische onzekerheid blijft een nadelige invloed op het Europese vrachtvervoer hebben. In vergelijking met andere luchthavens krijgt Brussels Airport echter de zwaarste klappen’, stelt de luchthaven in een reactie op de slechte cijfers. Over de eerste negen maanden daalde het volume op de vrachtvliegtuigen met bijna 20% naar iets onder de 100.000 ton. Het totale vrachtvolume liet een daling zien van bijna 10% naar 545.000 ton.

Brussel Airport had op bijna alle terreinen last van dalende vervoerscijfers. Zo liep in het segment vrachtvervoer over land het aanbod met bijna 20% terug naar 11.500 ton, terwijl over de maanden januari tot en met september het onderdeel luchtvrachttrucking met 125.000 ton bijna 10% inleverde. Ook het aanbod op de vrachtvluchten van DHL Express bleef afnemen, maar daalde met 3,3% naar 17.000 ton in september minder snel dan eerder dit jaar. Met nog een kwartaal te gaan, kromp het expresvervoer vergeleken met 2018 met 8,6% naar 150.00o ton. Daarmee bleef DHL veruit de belangrijkste vrachtklant op Zaventem.

Brussels Airlines

Het vrachtvervoer aan boord van passagiersvluchten was de enige sector die in de vorige maand nog een bescheiden groei liet zien van 1,4% naar 13.000 ton. Die groei kwam geheel voor rekening van het vrachtherstel bij homecarrier Brussels Airlines, aldus de luchthaven in een toelichting op de vervoerscijfers.

Over de eerste negen maanden van dit jaar liet het belly-vervoer op de tweede vrachtluchthaven van België (Luik Airport is marktleider) door een aantal stakingsdagen eerder dit jaar nog wel een afname (-2,4%) zien van het vrachtvolume. In totaal werd er 121.000 ton aan goederen op de passagiersvliegtuigen vervoerd, ruim 20.000 ton meer dan dit jaar op de vrachtvluchten werd aan- en afgevoerd op Zaventem.