Dat blijkt uit de onlangs gepresenteerde vrachtranglijst van de ACI. Alle vier de grote Europese luchthavens op vrachtgebied (Frankfurt, Parijs Charles de Gaulle, London Heathrow en Schiphol) leverden daarin marktaandelen in.

Frankfurt Airport (-0,8%) is op een dertiende plek de grootste Europese vrachtluchthaven, terwijl Parijs (-1,8%), thuisbasis van KLM-partner Air France Cargo, op de ACI-lijst vier plekken daalde naar rang 14. London-Heathrow Airport staat op plek 19, juist boven Schiphol. Uit deze lijst kan verder de conclusie worden getrokken dat Schiphol niet langer de derde vrachtluchthaven van Europa is.

Luik

De grote winnaar op de lijst binnen de EU is vooral de Waalse luchthaven van Luik, dat de vrachtoverslag met 21,6% zag groeien in 2018 naar 871.596 ton. De sterkste groei vorig jaar in de wereld liet de onbekende Amerikaanse luchthaven van Rockford in de staat Illinois zien met een volumestijging van 56,6% naar ruim 300.000 ton . Die toename komt grotendeels voor rekening van webwinkel Amazon, dat een hub op de luchthaven vestigde. Daarnaast is Rockford de tweede hub van UPS in de VS geworden.

In totaal handelden de twintig grootste luchthavens op vrachtgebied 51 miljoen ton af vorig jaar, een toename van 1,4%. De luchthaven van Hongkong (5,1 miljoen ton) bleef daarbij met een bescheiden groei van 1,5% marktleider, terwijl Memphis Airport (4,4 miljoen ton), de thuisbasis van FedEx, met een volumestijging van 3,1% zich op een tweede plaats wist te handhaven. Binnen de top 7 waren er vergeleken met 2017 geen verschuivingen. Wel was het verlies van Shanghai Airport (-1,5%) en Dubai (-0,5%) opvallend. Deze luchthavens behoorden jarenlang tot de grote groeimarkten in de wereld.

Doha

Binnen de top 20 liet verder Doha Airport, de thuisbasis van Qatar Airways, de grootste stijging zien met bijna 9% naar 2,2 miljoen ton. Het leverde de luchthaven een elfde plek op, een stijging van maar liefst vijf posities.