Tevens moet de vrachtpool ervoor zorgen dat de positie van Schiphol in de Europese luchtvrachtmarkt niet verder wordt ondermijnd. Dat melden partijen binnen de Coordination Committee Netherlands (CCN), dat onder meer de beschikbare capaciteit aan toegestane vliegbewegingen (slots) op Schiphol bewaakt.

Over de eerste zeven maanden van dit jaar daalde het aantal vrachtvluchten op Schiphol met maar liefst 14%. Daarmee is het percentage vrachtvluchten op het jaarlijks totaal van 500.000 vliegbewegingen op de luchthaven gezakt naar een historische dieptepunt van 2,9%. Enkele jaren geleden lag dat aandeel nog standaard op 3,5%.

Negatieve ontwikkeling

De luchthaven wil met het initiatief deze negatieve ontwikkeling stoppen. Daarom heeft Schiphol onlangs een officieel voorstel ingediend bij de CCN voor een aanpassing van de zogeheten ‘slot capacity declaration’. Vanaf 2021 wil Schiphol dat er een aparte capaciteitsdeclaratie komt voor de vrachtvluchten, melden de bronnen.

Daarmee kan er uiteindelijk bij de slottoewijzing door de onafhankelijke slotcoördinator op Schiphol een onderscheid worden gemaakt tussen passagiers- en vrachtvluchten. Nu ontbreekt dat instrument en dreigen de vrachtvluchten steeds meer te worden verdrongen door vakantie-en budgetvluchten.

Schiphol lijkt met het voorstel in te spelen op eerdere ideeën van de verladersorganisatie Evofenedex om te komen tot een status aparte voor vrachtvluchten op de luchthaven. Daarbij werd uitgegaan van een percentage van 4%, ofwel 20.000 vluchten op jaarbasis.

Eerder had de luchtvaartdienst van de Europese Commissie tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer al aangegeven dat een onderscheid tussen passagiers- en vrachtvliegtuigen bij de slottoewijzing niet in strijd is met de Europese slot- en mededingingsregels.

Invoering in 2021

Volgens de bronnen binnen de CCN zal er in 2020 eerst een besluit komen over het voorstel van Schiphol. De pool kan dan in 2021 worden ingevoerd. Diverse vrachtpartijen laten intussen weten het initiatief van de luchthaven toe te juichen. Zij spreken wel de wens uit om de vrachtpool al in het winterseizoen van 2020 in te voeren. ‘2021 is eigenlijk veel te laat voor ons ’, stelt een manager.