Dat blijkt uit een conceptbesluit van de Europese Commissie dat de NOS heeft gepubliceerd. Uit het document blijkt dat de overige EU-lidstaten geen bezwaar hebben.

Daarmee is een van de belangrijkste juridische hobbels genomen om in totaal maximaal veertigduizend vluchten naar de vernieuwde luchthaven in de Flevopolder te verplaatsen. Bronnen bij de Europese Commissie bevestigen dat het besluit voor het einde van de maand naar buiten wordt gebracht, maar ze willen er inhoudelijk niet op ingaan.

Bewoners

De luchthaven in Lelystad zou aanvankelijk al in 2020 open moeten gaan, maar dat moest mede door het uitblijven van toestemming uit Brussel worden uitgesteld. Nu de Europese goedkeuring er alsnog is, zijn nog niet alle problemen opgelost.

Bewonersgroepen in Gelderland en Overijssel willen dat de luchthaven pas opengaat als het luchtruim opnieuw is ingedeeld en de geplande laagvliegroutes zijn verdwenen. Ook een uitspraak van de Raad van State over stikstofproblemen zorgt nu al voor extra vertraging voor de openstelling.

Voorrang

Luchtvaartmaatschappijen die bereid zijn vluchten op Schiphol op te geven, krijgen voorrang op Lelystad Airport, staat in de regeling. Voorwaarde is wel dat ze de vluchten op Schiphol teruggeven aan de slotcoördinator.