Schiphol zag verder over de eerste helft van dit jaar de vrachtoverslag met 9% afnemen naar 767.519 ton. Dat is een verlies van bijna 80.000 ton in zes maanden vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het aantal vrachtvluchten op Schiphol daalde in hetzelfde tijdsbestek met 14,4% naar amper 7.000, op een totaal van ruim 242.000 vliegbewegingen dat de luchthaven over het eerste halfjaar van dit jaar kreeg te verwerken.

Knooppunt

De vrachtsector is daarmee nog maar goed voor een aandeel van 2,87% in het totaal aantal vliegbewegingen op de luchthaven. Dat percentage vrachtvluchten lag jarenlang op gemiddeld 3,5. Al enige tijd is het dalend belang van de vrachtvluchten op Schiphol een grote zorg voor de logistieke belangenorganisaties zoals TLN, Evofenedex en ACN.

Zij wijzen erop dat dit slinkend aantal vluchten op termijn de positie van Schiphol als belangrijke vrachtdraaischijf in Europa zal ondermijnen en Nederland minder interessant maakt als internationaal logistiek knooppunt.

Verre Oosten

Uit de vervoerscijfers van Schiphol blijkt verder dat de importstromen op de mainport daalden in juni met 14,6%, waarbij vooral de regio Europa (-25,8%) en Afrika (-23,1%) het grootste verlies lieten zien. Het Verre Oosten volgde op afstand met een volumeverlies van 15,7%.

Het exportvolume vanuit Schiphol nam intussen met bijna 13% iets minder hard af, waarbij de Afrikaanse bestemmingen (-20%) en het Verre-Oosten (-18,9%) een hoofdrol opeisten bij de dalende vervoerscijfers.