Dat blijkt uit een ambtelijke verkenning voor de nieuwe luchtvaartnota voor 2020-2050, die in het bezit is van de regionale krant De Limburger. Daarin worden diverse toekomstscenario’s genoemd voor Schiphol, waaronder eentje waarbij de regionale luchthavens een grotere rol vervullen in de groei van de luchtvaartsector in Nederland.

Uitgangspunt daarbij is dat het aantal vluchten op Schiphol wordt bevroren op het huidige niveau van 500.000 bewegingen per jaar en de verdere groei wordt verdeeld over de regionale luchthavens. MAA mag daarin het aantal vluchten verdubbelen van 15.000 bewegingen per jaar naar 30.000 en de volledige start-en landingsbaan van 2.750 meter gebruiken in plaats van de huidige vergunning voor 2.500 meter.

Nachtverbod

Het rigide nachtverbod (23.00 uur – 06.00 uur) zou tevens worden beperkt van 02.00 uur tot 05.00 uur. Hierdoor zou de Limburgse luchthaven beter kunnen concurreren met het nabijgelegen Belgische Luik Airport, dat geen nachtrestricties kent.

Eindhoven Airport zou in de verkenning naar 70.000 vluchten mogen uitgroeien, terwijl Rotterdam Airport en de luchthaven van Groningen mogen doorgroeien naar jaarlijks 30.000 vluchten.

Krimpscenario

Andere toekomstscenario’s voor Schiphol en de Nederlandse luchtvaartsector in de studie zijn het handhaven van het huidige beleid, een krimpscenario waarin klimaatregels worden gehandhaafd en overlast wordt gereduceerd en tot slot een ‘denkrichting’ waarbij Schiphol een beleid mag voeren waarin de mainport kan doorgroeien naar 800.000 vluchten per jaar.

De provincie Limburg, eigenaar van de luchthaven, zegt in een reactie op de uitgelekte plannen dat het bij de verkenning van het ministerie om een ambtelijke conceptnotitie gaat zonder ‘enige status’. Verder noemt gedeputeerde Joost van den Akker (Economische Zaken) meer vluchten in de nacht voor MAA ‘onwenselijk’. De directie van Maastricht Airport laat weten niet betrokken te zijn bij de studie.