Dat laat een onderzoek door de Bond Beter Leefmilieu, de Werkgroep rond de Impact van de Luchthaven Oostende en Omgeving (WILOO) en het Burgerplatform Vliegerplein (Deurne) zien. Het gaat hier om organisaties die al geruime tijd pleiten voor sluiting van de luchthavens.

Geprivatiseerd

De luchthavens werden enige jaren geleden door de Vlaamse regering geprivatiseerd in een poging ze rendabel te maken. Sinds 2013 worden de vliegvelden geëxploiteerd door het Franse EGIS. ‘De privatisering van die lokale luchthavens is op zo’n manier geregeld dat alle kostenposten bij de overheid gebleven zijn, en de mogelijke winstgevende posten naar EGIS gingen’, zegt Erik Grietens van Bond Beter Leefmilieu.

Volgens WILOO heeft de vrachtluchthaven van Oostende een waarde van 192 miljoen euro, maar bedroeg de jaarlijkse exploitatievergoeding van EGIS aan de eigenaar, het Vlaams Gewest over 2017 slechts 226.943 euro. Dat komt neer op een opbrengst van 0,12% voor de Vlaamse overheid, aldus de protestgroep. Tegelijkertijd draait die ook op voor alle grote kosten, zoals het onderhoud van de start-en landingsbaan. Dit betekent dat de luchthaven eigenlijk zwaar verlieslatend is, aldus WILOO.

Volgens de Bond Beter Leefmilieu loopt de lucratieve subsidieovereenkomst voor EGIS eind van dit jaar af. De nieuwe Vlaamse regering kan dan ook heel makkelijk dit jaar de geldkraan dichtdraaien, aldus de milieuorganisatie.