Ze moest daar uitleg geven over een interview van haar minister Cora van Nieuwenhuizen. Die zei maandag in de Volkskrant dat Schiphol na 2020 mag groeien. De VVD-minister kon zelf geen uitleg geven in het vragenuurtje, omdat ze in het buitenland is.

Van Nieuwenhuizen is voorbarig geweest, menen Kamerleden. Ze neemt de burger niet serieus, stelde Cem Laçin (SP). Suzanne Kröger (GroenLinks) noemde het een schoffering. Jan Paternotte (D66) ergerde zich eraan dat de minister de kwestie van veiligheid niet in het gesprek had genoemd.

Oplossingen

De staatssecretaris zei dat de minister het regeerakkoord wil uitvoeren. Ze benadrukte dat in het proces zorgvuldigheid voorop staat. Groei van Schiphol is volgens haar alleen mogelijk als er oplossingen liggen voor de veiligheid, het milieu en de overlast waarmee de directe omgeving te maken heeft.

De VVD vindt de opschudding overdreven. De uitspraken van de minister passen gewoon binnen het regeerakkoord, stelt haar partijgenoot Klaas Dijkhoff. Hij maakt zich ‘geen zorgen, maar ik ben ook niet tegen de groei van de luchtvaart’.

Omwonenden

Omwonenden van de luchthaven waren verbaast over de uitspraken van Van Nieuwenhuizen. Delegatieleider Matt Poelmans van de bewonersorganisaties in de Omgevingsraad Schiphol noemt haar uitspraken erg voorbarig. ‘We zijn nog volop in gesprek met de minister. Het lijkt erop dat ze nu al een beslissing heeft genomen. Dat valt erg tegen.’

Dick Benschop

Ook President-directeur Dick Benschop heeft op de uitlatingen van de minister gereageerd. Hij hoopt dat voor de zomer een oplossing komt voor de impasse rond de toegestane groei van de luchthaven. Hij praat daarover met Den Haag en met de omliggende gemeenten van de luchthaven. Benschop wil ook het vertrouwen winnen van omwonenden, die onlangs een stokje staken voor nieuwe afspraken over meer vluchtbewegingen.

‘Ik denk dat de besluitvorming voor de zomer kan plaatsvinden voor zowel Schiphol en Lelystad. Gebeurt dat niet, dan halen we onze termijnen niet’, zei Benschop bij de presentatie van de jaarcijfers van de Schiphol Group.

Uitbreiding

In januari kwamen betrokken partijen in de Omgevingsraad Schiphol niet tot een compromis over verdere uitbreiding. Omwonenden gingen niet akkoord met een uitbreiding van het maximale aantal starts en landingen boven de 500.000 per jaar. Dat maximum werd vorig jaar bereikt.

‘We werken aan de verbetering van de relatie met de omgeving. Dat betekent goed luisteren, goed weten wat de klachten zijn en actief inzetten op hinderbeperking’’, vervolgde Benschop. Omwonenden klagen er onder andere over dat ze veel meer last hebben van vliegtuiglawaai dan Schiphol beweert. Dat zou ook blijken uit eigen metingen. De Schiphol-topman heeft aangekondigd metingen en berekeningen dichter bij elkaar te brengen, om daarmee vertrouwen te winnen.

Lees ook: Van Nieuwenhuizen: Schiphol zal doorgroeien