Volgens de vrachtbaas zal een vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU zonder een akkoord wel leiden tot een verschuiving van ladingstromen binnen de Europese Unie. Dat zal hoofdzakelijk ten goede komen aan de grote vrachtknooppunten als Frankfurt Airport, Parijs Charles de Gaulle en Schiphol op het Europese vasteland.

Schiphol

Eerder liet de Nederlandse douane al weten dat Brexit nauwelijks een effect heeft op de gevlogen vrachtstromen van en naar Schiphol. Die markt heeft een aandeel van amper 0,8% op de totale vrachtoverslag van de luchthaven.

Gerber verwacht verder niet dat er dit jaar een recessie zal komen in de luchtvrachtmarkt. De huidige onzekerheid in de markt is volgens hem hoofdzakelijk ‘psychologisch’ van aard. Hij wijst er onder meer op dat de meeste prognoses voor dit jaar uitgaan van een groei van de vraag naar luchtvrachtcapaciteit van rond de 3,2%. Lufthansa Cargo zal dan ook dit jaar verder investeren in de vrachtvloot en nieuwe digitale oplossingen.

Heeft u te maken met de Brexit? Kom dan ook naar de Sessie Brexit op 27 februari 2019 in Venlo en leer alles over de verschillende scenario’s.