De loodsen op de vrachtarealen Centrum en Zuid, goed voor bijna de helft van de totale afhandelingscapaciteit van Schiphol, moeten onder meer wijken voor een verdubbeling van de bestaande taxibaan op de nationale luchthaven.

De grootste vrachtverschuiving in de geschiedenis van Schiphol is allereerst nodig om de vliegveiligheid te vergroten, stelt de luchthaven. De extra taxibanen moeten daarbij een drastische reductie van het aantal vliegtuigen opleveren dat nu nog de start- en landingsbanen kruist. Daarnaast komt bij de sloop ook extra ruimte vrij voor de verdere uitbouw van de passagiersterminals van de luchthaven.

Masterplan

Schiphol komt binnen een half jaar met een masterplan voor de gigantische verhuisoperatie, bevestigde Schiphol-directeur Maaike van der Windt (aviationmarketing en vracht) op de nieuwjaarsreceptie van vrachtkoepel ACN. Verdere details en een tijdspad kon zij nog niet geven, maar uit aanvullende informatie uit de vastgoedmarkt en betrokken vrachtbedrijven blijkt dat de vrachtflat en afhandelingsloodsen van Dnata, in totaal 52.000 vierkante meter, al tussen 2021 en 2023 moeten wijken voor een nieuw viaduct over de A4.

Daarover wordt straks de tweede taxibaan aangelegd. Duidelijk is ook dat Dnata, dat nog beschikt over een huurcontract tot 2023 met Schiphol Real Estate, een nieuw vrachtpand van dezelfde omvang krijgt aangeboden aan de oostkant van de Kaagbaan op Schiphol Zuid-Oost. Daar staat nu nog de amper tien jaar oude loods van expediteur Panalpina en afhandelaar WFS (FR8).

Het huurcontract met Panalpina is inmiddels beëindigd en de expediteur zal binnen enkele maanden verhuizen naar een nieuw onderkomen (12.000 vierkante meter) op het Schiphol Logistics Park. Het is nog onduidelijk wat de andere huurder WFS gaat doen.

De betrokken partijen laten verder weten dat de toekomstige verplaatsing van de vrachtafhandeling in goed overleg met alle ‘stakeholders’ zal gebeuren en de klanten geen hinder mogen ondervinden van de sloop-en verhuisplannen.

Intussen is Schiphol met het oog op de verplaatsing van de vrachtloodsen al begonnen met omvangrijke grondversterkingen aan de oostkant van de Kaagbaan. Hier komen moeten straks de opstelplaatsen voor de zware vrachtvliegtuigen van de afhandelaars komen.

KLM Cargo

KLM Cargo heeft al meer dan 25 jaar een optie op een stuk grond op Schiphol Zuid-Oost. Al in 1995 en 2008 was er met het oog op de uitbouw van de passagiersterminal op Schiphol sprake van een verhuizing van de vrachtafhandeling van KLM naar Schiphol Zuid-Oost, maar de partijen konden het steeds niet eens worden over de financiële condities voor een verhuizing. De luchtvaartcrisis van 2008 met als gevolgd dalend vliegverkeer op Schiphol maakte destijds ook een verplaatsing van de vrachtloodsen minder urgent.

De oude vrachtloodsen van de KLM (vrachtstation 1,2 en 3) beslaan in totaal een oppervlakte van rond de 60.000 vierkante meter. Daarvan zou KLM op de nieuwe locatie op Schiphol Zuid-Oost een nieuwe vrachtterminal van 40.000 vierkante meter terugkrijgen. KLM Cargo maakt op dat nieuwe vrachtareaal al gebruik van de afhandelingsdiensten van Menzies Cargo. Het gaat daarbij om de afhandeling van de vier B747-400F’s van dochterbedrijf Martinair Cargo.