Volgens directeur Edwin Hofstede van ECS Livestock werden er vorig jaar in totaal dertien chartervluchten geweigerd op de luchthaven. ‘Daarom waren wij genoodzaakt uit te wijken naar andere buitenlandse luchthavens zoals Luxemburg. Ik had het graag anders gezien, maar in de huidige situatie met het tekort aan vrachtvluchten op Schiphol zit er niets anders op. Wij willen immers internationaal blijven groeien en onze klanten goed bedienen en dat kan voorlopig niet alleen meer op Schiphol.’

Andere alternatieven

Hofstede zegt dat hij naast Luxemburg Airport ook naar andere meer permanente alternatieven zoekt voor zijn internationaal paardenvervoer, nu hij steeds minder vrachtvluchten via Schiphol kan afwikkelen. ‘Wij zijn daarover nog in gesprek en ik kan daarover dan ook nog niet concreter zijn.’

ECS Livestock is een van de marktleiders in Europa in het intercontinentaal vervoer van paarden. Onder meer voor de spring- en dressuursport. Op Schiphol maakt hij daarvoor gebruik van onder meer KLM Cargo.

Andere maatschappijen

Ook andere luchtvaartmaatschappijen melden dat zij in het lopende winterseizoen een groot deel van de vrachtvluchten op Schiphol hebben moeten overhevelen. Zo kan AirBridgeCargo nog maar tien van de negentien vrachtvluchten in de week uitvoeren op Schiphol. De rest is nu voorlopig ondergebracht op Frankfurt Airport.

Singapore Airlines Cargo heeft het aantal vluchten op Schiphol moeten reduceren naar vier in de week. De overige tien worden nu afgewikkeld via Brussels Airport.