Zo luidde de boodschap van de meeste deelnemers na afloop van het jaarlijkse Luchtvrachtcongres van Nieuwsblad Transport gisteren in Hoofddorp.

Een andere punt was het ‘imago-probleem’ van de sector in Den Haag en het gebrek aan kennis van de branche in de Tweede Kamer en op het ministerie van Infrastructuur, vond beleidsadviseur Rogier Spoel van verladersvereniging Evofenedex.

‘Dat moet in de komende tijd flink worden bijgespijkerd’, stelde hij. Onderzoeker Floris de Haan van de Rotterdamse Erasmus Universiteit wees er in die context op dat de vrachtsector, met amper een aandeel van 3,5% van het totaal aantal vluchten op Schiphol, rond de 20% van de toegevoegde waarde van de luchthaven aan de BV Nederland leverde. ‘Die boodschap moeten wij naar Den Haag uitventen.’

Local Rule

Consensus was er verder voor een snelle invoering door de minster van een local rule op Schiphol, waardoor niet benutte slots op de luchthaven voor een kwart toevallen aan de vrachtmaatschappijen. ‘Die richtsnoer moet worden ingevoerd’, onderstreepte directeur Maarten van As van luchtvrachtkoepel ACN en wees erop dat de sector op Schiphol dit jaar al zo’n 10% aan vrachtvluchten heeft ingeleverd door de capaciteitstekorten.

Ook ruilen steeds meer luchtvaartmaatschappijen onder druk van de schaarste vrachtslots in voor passagiersslots, wat Schiphol als internationaal vrachtknooppunt minder aantrekkelijk maakt. Daarnaast opperde diverse sprekers, onder wie luchtvaartjurist Frans Vreede, voor de toekomst in de capaciteitsdeclaratie van Schiphol een apart percentage voor de vrachtsector te reserveren.

‘Juridisch kan dat. Het is gewoon een kwestie van willen’, zei hij. Nu ligt het percentage vrachtvluchten op 3,5%, maar dat kan naar 4 of zelfs 5% worden verhoogd. Vreede kreeg steun van onder meer Bernard Piet van veilingbedrijf FloraHolland dat jaarlijks bloemen met een waarde van 800 miljoen euro laat invliegen op Schiphol. Hij wees er ook op dat de totale perishable-sector, fruit, groente en bloemen goed is voor tweehonderdduizend banen in Nederland en deels afhankelijk is van luchtvrachtvervoer.

Boosdoener

De grote boosdoener op het vrachtcongres was naast een veel te passieve overheid de groeiende groep budget airlines, die de laatste jaren de beschikbare ruimte op Schiphol voor de vrachtmaatschappijen hebben weggekaapt.

‘Ze duwen ons als vrachtsector eigenlijk weg’, zei een expediteur. Hij vond dat Schiphol deze prijsvechters maar naar andere oorden moest verbannen of de komst van deze maatschappijen moest ontmoedigen via hogere landingsgelden.

Zo simpel is dat niet, reageerde directeur Aviation Maaike van der Windt van de Schiphol Group. ‘Wij mogen niemand weigeren en zijn als luchthaven economisch gereguleerd. Wij zijn als Schiphol dan ook heel beperkt om wat te doen.’