Vooral factoren als de lagere prijs en de mindere CO2-uitstoot van vrachttreinen tussen China en Europa kunnen ervoor zorgen dat ladingpakketten verhuizen van de luchtvrachtsector naar het spoor, aldus de onderzoekers.

Zij sluiten daarbij uit dat verladers een volledige overstap maken naar de Nieuwe Zijderoute. ‘Dat is vaak niet aantrekkelijk noch haalbaar vanwege de capaciteit. Het gaat veelal om voordelige combinaties met lucht-en/of zeevracht.’

200.000 teu

Volgens de bank is de Nieuwe Zijderoute, nu goed voor 200.000 teu op jaarbasis, een blijvertje en ‘een vaste waarde in het keuzepalet’ geworden, ondanks het feit dat het nog zwaar wordt gesubsidieerd door de Chinese overheid.

‘Zonder Chinese subsidie verliest de verbinding concurrerend vermogen. Maar efficiëntieverbeteringen en schaalvoordelen kunnen zorgen voor sneller vervoer en lagere tarieven.’ Daarbij kan de spoorlijn ook het slachtoffer worden van zijn eigen succes, waarschuwen de ING-economen. ‘Het druk bezette spoor in Noordwest-Europa is bij groei een uitdaging.’

Schiphol

Het rapport geeft geen precieze percentages aan van het mogelijk ladingverlies voor de verschillende modaliteiten. Er wordt onder meer op gewezen dat de keuzes van verladers ‘niet altijd zwart-wit’ zijn, maar factoren als snelheid en de waarde van goederen vaak de uiteindelijke doorslag geven.

Ben Radstaak van luchtvrachtorganisatie ACN op Schiphol ligt voorlopig niet wakker van de conclusies van ING. Hij voorziet geen grote verschuivingen in het ladingaanbod van de luchtvrachtsector richting de Zijderoute. ‘Het luchtvrachtaanbod wordt grotendeels gedicteerd doordat ergens in de logistiek keten iets mis is gegaan. Dan wordt luchtvracht gebruikt als ‘last minute’-oplossing.’

Geen bedreiging

Daarnaast worden volgens hem producten als flatscreens en laptops al geruime tijd niet meer met vliegtuigen aangevoerd, maar met zeecontainers. ‘Het gaat in onze branche meer en meer om reserve-onderdelen, die snel op de plaats van bestemming moeten zijn, maar ook om perishables en e-commerce gerelateerde goederen. Dat pakketvervoer zie ik niet snel met het spoor naar Europa komen. Daarvoor is de transporttijd van zestien dagen veel te lang.’

Grofweg schat Radstaak dat het ladingverlies voor de luchtvrachtsector door de komst van de Nieuwe Zijderoute zich dan ook beperkt tot enkele procenten. ’Dat wil ik dan ook geen bedreiging voor Schiphol noemen.’