De regeling ‘zal weinig verschil maken’ met de huidige situatie van schaarste. Dat stelt Maaike van der Windt, hoofd aviation marketing van Schiphol Group tegenover het Britse vakblad The Loadstar.

Passagiersvervoer

Volgens de marketingmanager zit de luchthaven al ‘bijna’ aan de capaciteitsgrenzen van 500.000 vluchten per jaar. Tevens zijn er ‘niet veel onbenutte slots’  beschikbaar voor een herverdeling van vluchten onder een local rule aan de vrachtsector. Daarnaast moet de vrachtsector deze niet-benutte slots delen met het passagiersvervoer, waarbij 75% naar het laatste marktsegment gaan.

Doelstelling voor Schiphol voor de komende jaren is dan ook volgens Van der Windt om ‘te behouden wat we al hebben’ en de luchtvaartmaatschappijen ‘zo veel mogelijk te steunen’. Vanaf de winter van 2020 voorziet ze weer een matige groei in het aantal vrachtslots voor de luchthaven. Dit op basis van een nieuwe akkoord over de beschikbare capaciteit. Daarover zijn de onderhandelingen al begonnen.

Maastricht

Van der Windt breekt ook een lans voor een betere benutting van de beschikbare capaciteit op de bestaande luchthavens in Nederland, zodat bijvoorbeeld vrachtmaatschappijen niet naar het buitenland behoeven uit te wijken. Zij wijst daarvoor naar de regionale luchthavens binnen de Schiphol Groep zoals Rotterdam en Eindhoven, maar ook naar het zelfstandige Maastricht Airport.

Als Nederland moeten wij meer denken aan onze propositie, ga verder dan de groep en kijk wat het beste antwoord is voor de Nederlandse maatschappij. Hoe kunnen wij het samen meer duurzaam en efficiënt maken.’