Dat valt op te maken uit de schaarse informatie rond de reparatie van de zogeheten local rule, die enkele weken geleden door minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) werd afgeschoten.

Bronnen in Den Haag en op Schiphol wijzen erop dat de KLM het initiatief naar zich toe heeft getrokken voor het herstel van de afgewezen vrachtregeling, waarbij een kwart van de geannuleerde vluchten aan de vrachtsector zou toevallen.

De juristen van de maatschappij zouden al een herziene versie met de noodzakelijke aanpassingen naar het ministerie hebben gestuurd voor een eerste check voordat het concept, dat inmiddels local rule 2.0 is gedoopt, weer aan de airlines binnen Coordination Committee Netherlands (CCN) ter goedkeuring zal worden voorgelegd.

Bezwaren

Het commentaar van het ministerie op de regeling zou momenteel door de KLM worden verwerkt in het definitieve voorstel. Daarin is een van de bezwaren, het risico dat Schiphol via de local rule boven het plafond van 500.000 vliegbewegingen zou kunnen uitkomen, uit de regeling gesloopt. De bedoeling is dat de leden van de CCN in de laatste week van juli stemmen over het concept. Eerder was een datum in september geprikt, maar dat was voor de vrachtmaatschappijen te laat.

Volgens insiders bij het overleg bestaat er ‘theoretisch’ nog een kans dat er voor 1 november een local rule ligt. ‘Het kan, maar we weten ook dat de minister over de eerste local rule ruim vijfenhalve maand heeft gedaan’, aldus een bron met directe toegang tot de onderhandelingstafel.

Met het oog op het zomerreces resteren er straks slechts twee maanden voor de minister om het goedkeuringsproces voor een nieuwe local rule af te ronden. Dat is volgens de betrokkenen erg kort. Zij wijzen er verder op dat de vrachtvervoerders ook nog eens tijd nodig hebben voor de planning en het ­samenstellen van een vliegschema.

Vrachtstop

De local rule had de grote buitenlandse vrachtvervoerders extra ruimte moeten bieden na de vrachtstop van vorig jaar, maar nu de afhandeling daarvan over de zomer is getild, zeggen vrachtmanagers op Schiphol dat de hoofdkantoren al alternatieve scenario’s hebben klaarliggen.

‘Dat kan betekenen dat we minder gaan vliegen, het lagere niveau uit de zomer aanhouden of gewoon verdwijnen van Schiphol’, zegt een van de vrachtvervoerders. Zijn concurrent wijst erop dat buitenlandse hoofdkantoren Schiphol steeds meer zien als een risicofactor in de drukke laatste maanden van het jaar.

Daarom zijn er nu ook uitwijkplannen in detail uitgewerkt. Daarbij wordt vooral Luik Airport genoemd. ‘Het klopt dat daar de afhandeling slecht is. Maar de lokale regering heeft er veel geld voor over om dat te repareren.’

Evofenedex

Beleidsadviseur Rogier Spoel van Evofenedex (verladers) kan heel goed begrijpen dat de vrachtairlines op Schiphol er ‘genoeg’ van hebben. ‘We zijn al een jaar bezig en het is nu zaak gas te geven en met een pragmatisch alternatief op Schiphol te komen. Als het niet lukt voor 1 november van dit jaar moet dat er zeker in het voorjaar liggen, maar dan moet het wel een regeling zijn die niet direct weer door de slotcoördinator op Schiphol wordt afgeschoten als onwerkbaar.’