Dat kan ertoe leiden dat de opening van de regionale luchthaven, dat een deel van de groei van Schiphol moet opvangen, later dan 2020 kan worden opengesteld. Voor Schiphol betekent dit dat de luchthaven langer rekening moet houden met het huidige plafond van 500.000 vliegbewegingen en niet verder kan groeien.

8 decibel te veel

Uit het onderzoek van de zogeheten regiegroep Belevingsvlucht, een belangengroep van omwonenden, natuurorganisaties en andere betrokkenen, blijkt dat een testvlucht met een B737-800 tot acht decibel meer geluid maakte dan was berekend in de milieueffectrapportage. Als vliegtuigen over een paar jaar echt op weg zijn naar Lelystad Airport, produceren ze nog meer geluid. Dan zijn namelijk passagiers en lading aan boord, aldus de regiegroep.

De regiegroep wil ook dat het besluit over de opening van Lelystad wordt heroverwogen: eerst moet het luchtruim opnieuw worden ingedeeld. Dat moet in 2023 gereed zijn. Pas als dat is gebeurd, zou een besluit over de opening genomen kunnen worden.

Geluidsoverlast

Voordat het luchtruim opnieuw is ingedeeld, moeten vliegtuigen vanaf Lelystad Airport op zo’n 1.800 meter hoogte blijven vliegen. Als ze hoger zouden vliegen, zouden die vliegtuigen het vliegverkeer van Schiphol hinderen. Bewoners van de omliggende provincies vrezen voor geluidsoverlast door de lager overvliegende vliegtuigen.

In eerste instantie zou Lelystad Airport in 2019 opengaan, maar in februari stelde minister Van Nieuwenhuizen dat uit tot april 2020. Dat kan nu ergens naar 2023 worden. De minister wil op een verder uitstel nog niet vooruitlopen. Eerst wil zij onderzoeken hoe het testvliegtuig meer geluid kan maken dan vooraf door experts was berekend. Ze zal ‘deskundigen vragen naar een verklaring’ voor dit verschil in lawaai.