Voorlopig lijkt Luik, dat al de Europese thuisbasis is van FedEx-dochter TNT, de beste kaarten te hebben om de nieuwe draaischijf voor Alibaba in West-Europa te worden, maar bronnen rond de Limburgse luchthaven melden dat de race met de Waalse luchthaven nog niet is gelopen.

Zij verwijzen onder meer naar een recent mailbericht van Cainiao, waarin het bedrijf aangeeft ‘nog steeds geïnteresseerd te zijn in Maastricht Aachen Airport en de warehouses rond de luchthaven’. Een delegatie van de Chinese webwinkel zal ook aan het einde van deze maand een bezoek brengen aan de Limburgse luchthaven om ter plekke de mogelijkheden voor een pakketcentrum nader te bekijken.

Ofschoon Luik in tegenstelling tot MAA geen nachtverbod kent, zouden de Limburgers qua vastgoed de Chinezen een beter bod hebben gemaakt. Zo zou het een eigen stuk grond kunnen verwerven op de Limburgse luchthaven voor een pakketdepot, terwijl zo’n eigen grondpositie op Luik Airport moeilijker zou liggen.

Er wordt door de bronnen tevens op gewezen dat voor het pakketvervoer van Alibaba nachtvluchten geen absolute noodzaak zijn. Zo mikt de webwinkel juist op goedkope 72 uurs besteldiensten met reguliere vrachtvluchten en niet op het duurdere segment van overnight-expresdienst, waar nachtvluchten een voorwaarde zijn.

Ergens medio juli zou Alibaba definitief de knoop willen doorhakken welke luchthaven het gaat worden in West-Europa.

Volgens Cainiao heeft Alibaba de afgelopen tijd wel een aantal intercontinentale vrachtcharters vanaf Hong kong op Luik laten uitvoeren als test. Dit zou tot de aanname hebben geleid dat de webwinkel al definitief voor Luik Airport zou hebben gekozen, maar een definitief besluit moet nog worden genomen, stelt het bedrijf. Dat zal onder meer afhangen van de ‘uiteindelijke financiële condities en de totale evaluatie’ van de twee luchthavens.