Door het gestegen pakketvervoer nam de omzet met bijna een half miljard euro toe naar 3,3 miljard euro. In het slotkwartaal van 2020, waarin ook veel winkels dicht moesten, zette het bedrijf ruim 1 miljard euro om.

Meer pakketten

Voor dit boekjaar rekent PostNL erop 10 tot 12% meer pakketten te zullen bezorgen. Volgens het post-en pakketbedrijf heeft de coronapandemie het onlinewinkelen ingrijpend versneld. Ook als de winkels straks weer open mogen en het virus onder controle is, rekent PostNL op een stevige toename van de pakketvolumes.

Bij de postbezorging viel de krimp in het slotkwartaal van 2020, met een daling van 0,2%, lager uit dan verwacht. Evengoed werden in heel vorig jaar 9,6% minder brieven en kaarten bezorgd. Het overgrote deel van de postbezorging betreft doorgaans zakelijke verzenders.

Druk

PostNL verwacht zijn personeelsbestand verder uit te moeten breiden om de druk bij het pakketvervoer aan te kunnen. Afgelopen jaar werden zo’n duizend nieuwe mensen aangenomen. Ook de komende jaren zal er sprake zijn van een groeiend personeelsbestand. Verder opent het bedrijf twee nieuwe sorteercentra en een nieuwe locatie voor de afhandeling van kleine pakketten.

Prognose

Voor de prognose voor de komende jaren blijft PostNL mikken op een structurele verhoging van het brutoresultaat. Die kwam vorig jaar, los van het positieve corona-effect van 55 miljoen euro, uit op 190 miljoen euro. Volgens de directie moet dit bedrag 80 tot 100 miljoen euro hoger kunnen uitvallen. De groei moet volledig komen van de pakketdienst van het bedrijf. Bij de postdivisie hoopt PostNL op een stabiele winstbijdrage.

De winstgroei van PostNL in 2020 is grotendeels over de rug van zelfstandige postbezorgers behaald. Dat zegt de Belangenvereniging voor Pakketdistributie (BVPD) in een reactie op de jaarcijfers van het post- en pakketbedrijf. Terwijl de pakketreus de winst zag stijgen van 4 miljoen euro naar 214 miljoen euro, houden onderaannemers en pakketbezorgers ‘nauwelijks iets over aan de vele overuren’, zeggen de klagers.

Tarieven

De BVPD benadrukt dat PostNL in de drukke periode de tarieven voor alle klanten met 0,25 euro per pakket heeft verhoogd. Dit omdat de drukte extra inzet van personeel en bussen vraagt van de pakketgigant. Tegelijkertijd heeft het pakketbedrijf voor haar onderaannemers, die driekwart van de pakketten bezorgen, het tarief per bezorging juist verlaagd.

Volgens de belangenvereniging werken pakketbezorgers al maandenlang zes dagen per week en maken bakken met overuren. ‘Het deugt niet, en het is hoog tijd dat er ingegrepen wordt door politiek Den Haag’, aldus BVPD-voorzitter Ruud Wassenaar. ‘De megawinst van PostNL is over onze rug geboekt.’