Diefstallen uit een (opslag)-ruimte maakten vorig jaar in Europa 37% uit van het totaal aantal ladingdiefstallen, in 2019 was dat maar 5%. De zeilsnijders die in 2019 nog de boventoon voerden met 36% van de ladingdiefstallen, maakten vorig jaar nog maar 9% uit van het totaal. Het aandeel van de grissers, dieven die goederen in een onbewaakt ogenblik wegnemen uit een vrachtwagen, daalde van 35% naar 6%.

Trend zichtbaar

Ook wereldwijd was de trend zichtbaar en steeg het aandeel van diefstallen in warehouses en andere opslaglocaties van 10% naar 25%. Het aandeel van diefstallen uit vrachtwagens daalde wereldwijd van 87% naar 71%, waarmee trucks wel verreweg de grootste aantrekkingskracht op dieven bleven behouden.

De verklaring voor de toename van warehousediefstallen is volgens TT Club en BSI simpelweg, dat er in de opslagfaciliteiten veel te halen viel voor dieven. Door het veranderende koopgedrag van consumenten tijdens de coronacrisis kwamen loodsen bomvol te liggen. Consumentengoederen werden vaker gestolen dan in 2019, maar voedsel en drank bleven verreweg de populairste buit en werden eveneens nog vaker gestolen dan voor de coronacrisis. Een opvallende stijger waren de brandstoffen, terwijl de diefstal van auto-onderdelen juist verschrompelde.

Coronavaccins

Corona-gerelateerde producten als gezichtsmaskers en antibacteriële gel werden ook een mikpunt voor dieven. De distributie van de coronavaccins, volgens TT Club en BSI het grootste logistieke project ooit, heeft nog niet tot grote incidenten geleid, maar de twee maatschappijen waarschuwen dat de vaccins vanwege hun grote waarde beslist gevoelig zijn voor diefstal.

Sowieso zal de coronacrisis ook dit jaar de criminaliteitsstatistieken nog blijven beïnvloeden, verwachten ze. En hoewel vrachtwagens afgelopen jaar verhoudingsgewijs minder vaak het mikpunt waren, maakt de coronacrisis ook het truckverkeer extra kwetsbaar, waarschuwen ze, met name als vrachtwagens door extra grenscontroles en grensbelemmeringen langer stilstaan.