SF werd in 2014 nog genoemd als een outsider voor de koop van het destijds aangeslagen Nederlandse TNT Express, dat door analisten toendertijd al werd afgeschreven als ‘te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken’.

De Chinezen lieten TNT, toen het vierde expresbedrijf van de wereld, uiteindelijk wijselijk links liggen, als prooi voor de met geldingsdrang behepte Amerikaanse pakketgiganten UPS en FedEx. Het was FedEx dat aan het langste eind dacht te trekken en voor de lieve som van ruim 4 miljard euro de voormalige Nederlandse pakketbezorger inlijfde. Vijf jaar later zijn de Amerikanen nog steeds bezig de twee bedrijven en netwerken samen te voegen. De integratie heeft het expresbedrijf intussen al meer dan 1 miljard dollar gekost.

Korting

Misschien had SF Holding ruim vijf jaar geleden al een vermoeden dat aan TNT een hoger prijskaartje hing, maar meer waarschijnlijk is dat het pakketbedrijf niet in het strategische plaatje paste van de Chinezen. SF was vermoedelijk meer op zoek naar expeditiekennis, logistieke schaalgrootte en een zogeheten asset light netwerk met een stevige verankering in Azië.

Kerry Logistics voldoet aan die voorwaarden en het is dan ook verwonderlijk dat aan het huidige bod op het expeditiebedrijf ruim drie jaar van onderhandelingen vooraf gingen.

Nog verrassender is dat de koopplannen niet eerder zijn uitgelekt en pas begin van deze maand door de financiële pers in China werden gemeld, ofschoon de beurswaarde van Kerry al sinds het begin van dit jaar met bijna 40% was gestegen naar 5,4 miljard dollar. Aanvankelijk meldden de zakenkranten dat er sprake zou zijn van de koop van een minderheidsbelang van 20% in Kerry Logistics. Toen de aandelenhandel in de expediteur al vrij snel werd stopgezet, bleek dat het om veel meer zou moeten gaan dan het verwerven van een bescheiden belang.

Werkelijke bod

Omgerekend komt het werkelijke bod van SF Holding op Kerry Logistics uit op iets meer dan 2,3 miljard dollar. Dat is over een meerderheidsbelang van 52% bijna een vijfde onder de beurswaarde. De ‘korting’ heeft alles te maken met het feit dat Kerry Logistics als onderdeel van de deal zijn opslagmagazijnen in de wereld moet verkopen aan het moederbedrijf Kerry Holdings. Ook de activiteiten van de expediteur in Taiwan gaan naar de houdstermaatschappij.

Beide activiteiten – opslag en Taiwan – zijn onderdelen waaraan SF Holding om politieke en strategische redenen geen boodschap heeft. Het is bedrijf het vooral te doen om de controle over een mondiaal expeditienetwerk zonder activa. Volgens voorzitter Dick Wong van SF Holding is dat nodig om de slagkracht in de mondiale transportsector en vooral de controle op e-commerce-netwerken te vergroten. Kerry Logistics wordt na de afronding van de transactie, die in de tweede helft van dit jaar wordt verwacht, de internationale arm van SF en automatisch de grootste logistieke dienstverlener van Azië. Tot het bezit behoren ook de logistieke activiteiten die het bedrijf in 2019 voor 850 miljoen dollar van DHL Logistics overnam in China.

Boekwinst

De boekwinst op de desinvesteringen in het vastgoed en de Taiwanese activiteiten worden door Kerry weer als dividend uitgekeerd aan de huidige aandeelhouders van Kerry Logistics, blijkt uit het bod van SF Holding op de expediteur. Dat is niet alleen een kleine compensatie voor de korting op de overnameprijs, maar moet de huidige aandeelhouders ook positief stemmen om de huidige deal te accepteren.

Het aandeel Kerry Logistics zal na de overname gewoon op de beurs van Hong Kong worden verhandeld, blijkt eveneens uit het bod. De handel zal wel worden beperkt tot een totaal van 15% van het aandelenkapitaal. Ook dat laat de weg open voor aandeelhouders om in de toekomst te kunnen blijven profiteren van mogelijke koersstijgingen van het fonds.

Kerry Logistics is grotendeels eigendom van de Maleisische zakenman Robert Kuok. Deze ondernemer is de rijkste man van Maleisië en controleert Kerry Logistics nog steeds via zijn familieholding. Het gaat daarbij niet alleen om de logistiek dienstverlener maar om ook om zusterbedrijf en vastgoedontwikkelaar Kerry Properties.

Alibaba

SF Holding is groot geworden met e-commerce en het vervoer voor webwinkels als Alibaba en JD.com. Het zag de beurskoers over de laatste 12 maanden bijna verdrievoudigen door de sterk boom in het pakketvervoer gedurende de coronacrisis. Daarmee is het nu met 75 miljard dollar meer waard dan de Amerikaanse pakketvervoerder FedEx.