Dat zegt de DHL-baas tegen de Britse zakenkrant Financial Times.

In Nederland gooide bijvoorbeeld de regering de gehele vaccinatiestrategie om nadat uit onderzoek van het RIVM zou zijn gebleken dat het Pfizer-vaccin, dat in dozen van 1000 flesjes wordt aangeleverd en op een temperatuur van -70 graden dient te worden bewaard, niet kon worden herverpakt voor de kleinschalige distributie naar de huisartsenpraktijken.

Ziekenhuisapotheken

Daardoor moest in allerijl een nieuwe prikstrategie worden opgebouwd door de GGD in december van het vorig jaar en was Nederland het laatste EU-land dat met de vaccinaties begon in januari van dit jaar. Later bleek dat andere landen, zoals Israel en het Verenigd Koninkrijk, dit herverpakken wel konden en moest ook de RIVM toegeven dat het alsnog mogelijk was.

In Nederland worden daar nu de ziekenhuisapotheken voor gebruikt, wat overigens logistiek weer andere problemen oplevert. In andere landen verzorgen gespecialiseerde logistieke bedrijven voor die herverdeling, waardoor opslag, herverpakken en distributie vanuit een punt kan gebeuren.

Slechte voorbereiding

Volgens Appel zijn veel Europese landen veel te laat begonnen met de voorbereidingen van de vaccinaties. DHL plant al sinds februari van het vorig jaar. Politici hadden dat ook moeten doen, maar hebben te weinig vooruit gekeken. De logistieke tak van DHL verzorgt voor een groot aantal Duitse deelstaten de distributie van het coronavaccin van Pfizer/BioNTech. Dat gebeurt overigens vanuit de Nederlandse vestiging van DHL in Nijmegen.

Appel zegt dat het bedrijf al in een vroeg stadium zijn logistiek en de faciliteiten heeft moeten aanpassen op de komst van Pfizer. Dat het vaccin alleen werkt als het bij 70 graden onder nul wordt bewaard, was ook al lange bekend.

Geen hogere wiskunde

Appel geeft toe dat het beheer van droogijs, dat gebruikt om het Pfizer-vaccin te koelen nadat het de vriezers komt, een uitdaging is. ‘Maar het is geen hogere wiskunde’. Zo wijst de topman erop dat makkelijk tijdelijk opslagplaatsen kunnen worden gemaakt in grote parkeergarages.

Hij wijst er verder op dat logistiek dienstverleners hun temperatuur gecontroleerde capaciteit zullen moeten vergroten om de komende jaren de grote hoeveelheden aan coronavaccins te kunnen distribueren.