Dat blijkt uit de voorlopige cijfers die het bedrijf heeft gepresenteerd. De logistiek dienstverlener profiteerde vorig jaar vooral in de tweede helft van de sterk gestegen tarieven in de containervaart en luchtvrachtsector en de bijdrage van het overgenomen bedrijf Prime, maar had bij de kernactiviteit, het Noord-Amerikaanse wegvervoer, te maken met sterk gestegen inkoopkosten. Daardoor stond de winstmarge over het gehele fiscale jaar onder druk, aldus de directie.

Winstherstel

Het laatste kwartaal van vorig jaar leverde voor CH Robinson echter aanzienlijk betere cijfers. Zo steeg de omzet met bijna 20% naar 4,5 miljard dollar, terwijl het bedrijfsresultaat met meer dan 50% omhoog schoot naar 206,8 miljard dollar. Onder de streep bleef een nettowinst over van 147, 8 miljoen dollar, een stijging van 49%.

Dat sterke winstherstel schrijft de directie toe aan een ‘herziening van vrachtprijzen in het wegvervoer’ en de aanhoudend hoge tarieven in de luchtvracht en containervaart. Ook kostenbesparingen bij de administratie en verkoop (minder reizen) van 13% droegen bij aan het sterke resultaat over het vierde kwartaal.