‘De vraag naar distributiecentra is ongekend hoog’

DHG

Jelle van den Akker en Hans van Driel werken bij DHG. Dat is een ontwikkelende belegger in logistiek vastgoed. ‘We hebben een portefeuille van ruim 1,1 miljoen vierkante meter aan distributiecentra die we op logistieke hotspots en in ­havengebieden ontwikkelen, zoals Rotterdam en Moerdijk.’

DHG, Hans van Driel, Jelle van den Akker

Wat doen jullie bij DHG?

De logistieke panden bouwt DHG op eigen risico. Dat betekent dat we zonder klant starten en er vervolgens een huurder voor proberen te vinden. Jelle is verantwoordelijk voor de asset management organisatie, de club die het vastgoed aanstuurt. Hij zit dus veel met huurders aan tafel. Hans is de logistieke expert binnen DHG en zit in het asset management team om de gebouwde vierkante meters te verhuren. Hij heeft een adviesfunctie voor de logistieke bedrijven.

Hoe hebben jullie het afgelopen jaar beleefd? Ben je de corona­crisis goed doorgekomen?

Als bedrijf zijn we de crisis goed doorgekomen. De invloed ervan was heel beperkt. Onze bouwprojecten gaan gewoon door. De vraag naar distributiecentra is ongekend hoog. Dus we hebben best een succesvol jaar gehad. De e-commerce en foodretail maken een ongekende groei door.

Wat kan de logistieke en verladende sector van DHG verwachten het komende jaar?

De vraag naar logistiek vastgoed blijft hoog. Dus we gaan onverminderd door met het ontwikkelen van locaties. We zoeken met name naar brownfield locaties, want we begrijpen ook wel dat de verdozing tot tegenstand leidt. Dus we ontwikkelen bestaande locaties tot mooi nieuw logistiek vastgoed.

Wat is daarbij de grootste uitdaging?

Het vinden van de locaties is soms wel een probleem. En we merken wel dat banken sinds de coronacrisis wat terughoudender zijn in de financiering van vastgoed. Gelukkig zijn we als DHG daar niet van afhankelijk, dus starten we volop nieuwe projecten. Zo starten we begin komend jaar een project van 40.000 vierkante meter aan de Bunschotenweg in Rotterdam en de grootste logistieke ontwikkeling ooit in Nederland op de Maasvlakte-West. Dat gaat om een project van ruim 220.000 vierkante meter.

Wat is jullie boodschap aan de sector voor het nieuwe jaar?

We merken dat logistieke bedrijven sinds de coronacrisis toch in de afwachtende modus zitten. Dat zal verdwijnen zodra het vaccin er is. Sommige bedrijven hebben het misschien wel moeilijk gehad en zoeken een samenwerking met een finan­cieel sterke partner als DHG. Daar kunnen we ze in ondersteunen. Dus pak je kansen, zodat je de stappen voor de toekomst op een goede manier kunt zetten.

Met wie uit de transportsector zouden jullie graag een oliebol eten?

We hebben vaak lange relaties met onze huurders, zoals met de DGA van Estron. Ze zijn weer klant geworden bij onze nieuwbouw aan de Wolgaweg in Rotterdam. Daar huren ze ruim 50.000 vierkante meter, wat voor hen een heel mooie stap is. Daarom zouden we graag met hen een oliebol willen eten, om dat te vieren.Hans van Driel en Jelle van den Akker (rechts) van DHG: ‘Ondanks de coronacrisis volop nieuwe projecten.’Foto’s: DHGWe zoeken met name naar brownfield locaties.

Dit artikel verscheen in de NT Oliebollenspecial 2020. Hierin staan jaarlijks tientallen eindejaarsinterviews met toeleveranciers uit de transportsector.
‘De vraag naar distributiecentra is ongekend hoog’ | NT

‘De vraag naar distributiecentra is ongekend hoog’

DHG

Jelle van den Akker en Hans van Driel werken bij DHG. Dat is een ontwikkelende belegger in logistiek vastgoed. ‘We hebben een portefeuille van ruim 1,1 miljoen vierkante meter aan distributiecentra die we op logistieke hotspots en in ­havengebieden ontwikkelen, zoals Rotterdam en Moerdijk.’

DHG, Hans van Driel, Jelle van den Akker

Wat doen jullie bij DHG?

De logistieke panden bouwt DHG op eigen risico. Dat betekent dat we zonder klant starten en er vervolgens een huurder voor proberen te vinden. Jelle is verantwoordelijk voor de asset management organisatie, de club die het vastgoed aanstuurt. Hij zit dus veel met huurders aan tafel. Hans is de logistieke expert binnen DHG en zit in het asset management team om de gebouwde vierkante meters te verhuren. Hij heeft een adviesfunctie voor de logistieke bedrijven.

Hoe hebben jullie het afgelopen jaar beleefd? Ben je de corona­crisis goed doorgekomen?

Als bedrijf zijn we de crisis goed doorgekomen. De invloed ervan was heel beperkt. Onze bouwprojecten gaan gewoon door. De vraag naar distributiecentra is ongekend hoog. Dus we hebben best een succesvol jaar gehad. De e-commerce en foodretail maken een ongekende groei door.

Wat kan de logistieke en verladende sector van DHG verwachten het komende jaar?

De vraag naar logistiek vastgoed blijft hoog. Dus we gaan onverminderd door met het ontwikkelen van locaties. We zoeken met name naar brownfield locaties, want we begrijpen ook wel dat de verdozing tot tegenstand leidt. Dus we ontwikkelen bestaande locaties tot mooi nieuw logistiek vastgoed.

Wat is daarbij de grootste uitdaging?

Het vinden van de locaties is soms wel een probleem. En we merken wel dat banken sinds de coronacrisis wat terughoudender zijn in de financiering van vastgoed. Gelukkig zijn we als DHG daar niet van afhankelijk, dus starten we volop nieuwe projecten. Zo starten we begin komend jaar een project van 40.000 vierkante meter aan de Bunschotenweg in Rotterdam en de grootste logistieke ontwikkeling ooit in Nederland op de Maasvlakte-West. Dat gaat om een project van ruim 220.000 vierkante meter.

Wat is jullie boodschap aan de sector voor het nieuwe jaar?

We merken dat logistieke bedrijven sinds de coronacrisis toch in de afwachtende modus zitten. Dat zal verdwijnen zodra het vaccin er is. Sommige bedrijven hebben het misschien wel moeilijk gehad en zoeken een samenwerking met een finan­cieel sterke partner als DHG. Daar kunnen we ze in ondersteunen. Dus pak je kansen, zodat je de stappen voor de toekomst op een goede manier kunt zetten.

Met wie uit de transportsector zouden jullie graag een oliebol eten?

We hebben vaak lange relaties met onze huurders, zoals met de DGA van Estron. Ze zijn weer klant geworden bij onze nieuwbouw aan de Wolgaweg in Rotterdam. Daar huren ze ruim 50.000 vierkante meter, wat voor hen een heel mooie stap is. Daarom zouden we graag met hen een oliebol willen eten, om dat te vieren.Hans van Driel en Jelle van den Akker (rechts) van DHG: ‘Ondanks de coronacrisis volop nieuwe projecten.’Foto’s: DHGWe zoeken met name naar brownfield locaties.

Dit artikel verscheen in de NT Oliebollenspecial 2020. Hierin staan jaarlijks tientallen eindejaarsinterviews met toeleveranciers uit de transportsector.