Het aloude XPO gaat zich na de boedelscheiding toeleggen op expeditie en wegvervoer, terwijl contractlogistiek en e-commerce worden ondergebracht in de nieuwe onderneming NewCo.

Dat laatste bedrijf, dat volgend jaar naar de beurs van New York wordt gebracht, zou in de markt van contractlogistiek en warehousing mondiaal de tweede speler worden met rond de 18,5 miljoen vierkante meter aan loodsoppervlakte en 58.000 medewerkers. Het oude XPO (XPORemainCo) blijft over met zo’n 38.000 medewerkers, heet het in een uitgebreide toelichting op de scheiding.

De bedoeling van de opsplitsing, die in de tweede helft van 2021 geheel moet zijn afgerond, is om zo meer beurswaarde te creëren voor de huidige aandeelhouders van XPO Logistics. Die worden straks voor hetzelfde geld eigenaar van twee beursgenoteerde bedrijven. De focus op de deelactiviteiten van de twee ondernemingen moet nieuw leven blazen in de beurskoers van XPO en NewCo.

De verwachting van topman Brad Jacobs van XPO Logistics is dat door de opsplitsing ‘de verborgen beurswaarde’ van de logistieke reus in onder meer opslag en e-commerce via stijgende koersen meer tot z’n recht zal komen. Die koerswinsten zijn voor het Amerikaanse expeditiebedrijf, dat door Jacobs via zeventien overnames tussen 2012 en 2015 bijeen is gekocht, sinds 2019 tegenvallend te noemen. Daarvoor was het bedrijf het zevende best presterende fonds op de Fortune 500, met een aandelenkoers die vanaf het aantreden van Jacobs in 2011 met 1000% steeg.

Panalpina

Een andere weg om de beurskoers van XPO weer aan te zwengelen, zou een spectaculaire nieuwe en omvangrijke acquisitie zijn. Ook die heeft de XPO-topman al in het vooruitzicht gesteld meer dan een jaar geleden. De 1 miljard dollar die hij daarvoor had uitgetrokken, kon de beursanalisten echter nauwelijks imponeren. Bovendien kon je het als pech voor Jacobs betitelen, dat het Deense DSV vorig jaar de show stal in de expeditiemarkt met de acquisitie van Panalpina.

Die overname, voor de lieve som van ruim 4 miljard euro, sprak meer tot de verbeelding van de financiële markten en liet de beurskoers van DSV in de hoogte schieten. Het was analisten duidelijk dat XPO zulke gigantische bedragen niet meer bijeen kon brengen, De reden daarvoor is onder meer de twijfel binnen de financiële wereld over de logistieke koers en visie van XPO, dat vooral teert op het groupagevervoer in de VS. In de containervaart en de luchtvracht is het bedrijf de aansluiting met de grote netwerkexpediteurs kwijt geraakt. Een reflectie van die twijfel is de stagnerende beurskoers van XPO, nog eens versterkt door de slechte financiële resultaten dit jaar. Daarbij liggen de laatste majeure overnames van XPO (Con-way en Norbert Dentranssangle) alweer ruim vijf jaar terug.

Uitverkoop

Het vertrouwen in Jacobs is ook niet gestegen toen de topman vorig jaar vrij verrassend met het plan kwam om XPO Logistics, dat hij min of meer afdeed als een eenheidsworst zonder veel smaak, op te splitsen in verschillende ondernemingen en die dan te verkopen aan derden of naar de beurs te brengen.

XPO zou dan uiteindelijk alleen nog maar bestaan uit de trucking-activiteiten in de VS. De coronacrisis in maart van dit jaar zorgde ervoor dat de topman dit plan snel moest intrekken. Niemand was op dat moment geïnteresseerd om voor miljarden euro logistiek op te kopen.

De topman komt nu na ruim acht maanden terug met een gewijzigde salami-strategie voor XPO. Zo is er geen sprake meer van verkoop van een groot aantal onderdelen, waaronder de Europese activiteiten, maar slechts de verzelfstandiging en beursgang van de warehouse en logistiek, terwijl expeditie en het wegvervoer binnen het oude XPO blijven voortbestaan.

Topman Jacobs voorziet daarbij nog een rol voor zichzelf in beide bedrijven. Zo blijft hij na de opsplitsing voorzitter van de raad van bestuur van zowel XPO als NewCo. Hij wordt tevens de grootste aandeelhouder in de twee ondernemingen. Daarmee zullen de bedrijven op holdingniveau met elkaar verbonden blijven.

Rode cijfers

XPO leed over het tweede kwartaal een nettoverlies van 132 miljoen dollar op een eveneens tegenvallende omzet van 3,5 miljard dollar (-17%). Het voor onder meer valutaschommelingen aangepaste nettoresultaat bleef met 57 miljoen dollar ook negatief, terwijl het bedrijfsresultaat (Ebitda) vergeleken met 2019 slonk van 445 miljoen dollar naar 172 miljoen dollar. De slechte cijfers kwamen deels voor rekening van voorzieningen (100 miljoen dollar) voor reorganisatie-, integratie- en transactiekosten. Die lasten hielden verband met het beëindigen van de oorspronkelijke plannen om XPO op te knippen en in onderdelen te verkopen.