Wat maakt dit dc tot een ‘groene hub’?

We hebben het meteen groots aangepakt. Het distributiecentrum is gasloos met zonnepanelen op het dak, gekoppeld aan een batterij. Zo hebben we als eerste het meest ideale model voor een snelle energietransitie in de logistiek. We hebben snellaadfaciliteiten voor elektrische voertuigen, en de stroom die we overhouden, leveren we terug aan het net. Maar we hebben bijvoorbeeld ook insectenhotels, bijenhotels, eendenkooien en een groene strook met bloemen bij het gebouw. Zo is het een volledige blauwdruk. Iedereen mag komen kijken.

Jullie zijn niet de enige die een groene hub-functie introduceren. Waarom is dit bijzonder?

Er wordt inderdaad al veel over gesproken in het land. Maar ik wil het echt op de kaart zetten. Er zijn natuurlijk al initiatieven en de koplopers geven er al vorm aan. Maar het vervelende is dat iedereen het wiel opnieuw probeert uit te vinden. Terwijl het dus allemaal al staat en draait. Met andere woorden: het kan gewoon versneld uitgerold worden door heel Nederland. Dat wil ik met ons systeem Last Mile doen. Ik ben nu aan het beoordelen of we dat in een franchiseformule gaan gieten, een deel gaan uitbesteden of het helemaal zelf gaan doen. Maar mijn eigenlijke doel is dat een branchevereniging of de overheid ermee aan de slag gaat. Het gaat me er niet om dat het idee van mij is. Voor je het weet, is het 2025. We bewijzen dat het kan, hopelijk wordt het opgepakt.

Leg de vinger eens op de zere plek: waarom is dit nodig?

Als je de logistieke kaart van Nederland bekijkt, is het dramatisch. Alles rijdt maar kriskras door elkaar, er zit geen logica in. Hoeveel pakketdiensten rijden er niet door de wijken? Ons doel is om de pakketwereld op te schudden. Daarin worden zoveel loze kilometers gemaakt, en er wordt op een verkeerde manier bezorgd.

Jullie rijden alleen met pakketjes voor particulieren?

We hebben nu zeven elektrische voertuigen en de volgende vijf komen er dit jaar nog aan. Je moet ons een beetje zien als de Picnic voor de pakjesbezorging. Uiteraard willen we graag samenwerken met de ‘grote’ pakketvervoerders, maar dan wel slim en groen. Alle voertuigen die we nu hebben rijden, gaan naar particulieren. Uitgezonderd de gemeente Houten, die alle bestellingen voor gebruikersmaterialen die ze plaatsen via onze groene hub laat lopen, van wc-papier tot printers, rijden we nu inderdaad louter met particuliere bestellingen rond. Maar we willen ook bedrijven gaan aanschrijven.

Wat is de volgende stap?

Stap twee zou moeten zijn, dat wij voor bedrijven de bezorging gaan doen, waarbij zij bijvoorbeeld installatie en service nog wel zelf blijven doen. Maar dan kan een monteur bijvoorbeeld ook met zijn gereedschapskist op een elektrische bakfiets langs komen. Dat scheelt weer een bus in de stad.

En voor de consument?

Stap drie is dat we functies gaan ontwikkelen voor de consument. Die krijgt straks op een half uur nauwkeurig een bericht wanneer een pakket komt. De mensen kunnen kiezen voor een tijdsslot, of voor ophalen op een bepaalde locatie. Het einddoel is eigenlijk dat de consument zegt: lever mijn pakket maar af op de hub en niet meer bij mij thuis. Daardoor bespaar je als pakketdienst 1 of misschien wel 2 euro. Stop dat nu eens in een verduurzamingsfonds, waar burgers ook wat aan hebben. Dat is mijn grote doel.

Wat doe je verder aan maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Mijn broer is directeur van Vlot Logistics, een bedrijf dat ook veel aan duurzaamheid doet. Het zit blijkbaar in de genen. We leveren alles in een straal van 30 kilometer rond Houten elektrisch, met een licht elektrisch voertuig of een bakfiets. We willen ook graag mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst nemen. De chauffeurs worden opgeleid door Super Nice People. Klantvriendelijkheid en bewust rijden hoort namelijk ook bij duurzaam verantwoord distribueren. Corona zorgt voor een bijzondere tijd en geeft veel problemen op verschillende fronten, maar het is ook een tijd om dit soort initiatieven uit te rollen. De publieke opinie is er klaar voor om dingen slimmer te doen. Dit is gewoon een model dat klopt. Misschien moeten we het hier en daar nog wat bijslijpen, maar als je het ook op andere plaatsen zo opzet als wij, kan het over twee jaar landelijk ingevoerd zijn.

Landelijk?

Het houdt natuurlijk niet op bij de Nederlandse grens. Ik denk dat het model ook in de rest van de wereld past. Het zou toch mooi zijn als wij als Nederland het voortouw kunnen nemen hierin. Er worden al zoveel rapporten en plannen gemaakt in Nederland. Ik ben meer van het doen, gewoon beginnen. Aanpakken!