DHL heeft in een uitgebreid rapport maar liefst 29 trends in de wereldwijde logistieke sector nader bestudeerd. ‘Covid-19 was een kans voor technologie om zijn waarde te bewijzen. Bedrijven die innovatieve oplossingen omarmen, zijn in de huidige moeilijke omstandigheden beter in staat hun operaties te onderhouden en problemen op te lossen’, concluderen de onderzoekers.

De wereldwijde vervoerder verwacht de komende twee jaar al significante groei in het gebruik van data analytics, artificial intelligence, robotisering, Internet of Things en Application Programming Interface (API). ‘Doorbraken in quantum computing en blockchain lossen schaalproblemen op en leiden tot nieuwe services. Bovendien is duurzaamheid een sectoroverschrijdende noodzaak, waardoor de behoefte aan innovatie op het gebied van verpakking, planning, optimalisatie en gebouwbeheer om de uitstoot te beperken, wordt versneld’, aldus het rapport.

Langzaam

Al erkennen de onderzoekers wel dat diverse zogenaamd baanbrekende trends nog altijd hun potentieel in de echte wereld moeten bewijzen. Zo gaat de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen en drones nog erg langzaam, onder meer vanwege wettelijke beperkingen en technische uitdagingen. Nieuwe logistieke marktplaatsen hebben nog altijd de markt niet ontwricht. Bestaande partijen bieden ook zelf digitale producten aan en beschikken zo al over een robuust logistiek netwerk.

E-commerce is een snel groeiende markt, maar maakt nog altijd slechts een fractie uit van de wereldwijde consumentenbestedingen. Er is dus nog veel meer groei mogelijk. Bovendien zal de business-to-business e-commerce, wat een nog veel grotere markt is, naar verwachting dit groeipatroon snel volgen.

‘In de komende vijf jaar zal de e-commerce-ervaring ook zijn intrede doen in de B2B-markt, en de inkoop van industriële producten, automotive reserve-onderdelen en vele andere goederen wezenlijk wijzigen’, verwacht DHL. ‘De barrières die bedrijven tegenhouden om hun dienstverlening naar online te migreren, verdwijnen snel. De opkomst van nieuwe generatie ‘third-party-vendors’ maakt het zelfs voor kleine organisaties makkelijk om geavanceerde e-commerce oplossingen voor hun bestaande handel aan te bieden. Zo kan een API het interne voorraad- en ordersysteem makkelijk koppelen aan webshops en systemen van 3rd-party logistics.’

Investeringen

De logistieke sector is in trek bij investeerders, merken de onderzoekers op. De afgelopen acht jaar hebben durfkapitalisten er zo’n 30 miljard dollar in geïnvesteerd. Inmiddels zijn er zo’n 3000 start-ups actief om nieuwe producten en business modellen te ontwikkelen. Volgens DHL zijn ze op korte termijn met name kansrijk op het gebied van big data, AI, robotisering en IoT.

Als het gaat om big data, merkt DHL op dat veel supply chain-organisaties data-analyse bovenaan hun strategische prioriteiten hebben staan. Maar ze worstelen er nog steeds mee om systematisch en effectief gebruik te maken van die gegevens. Daardoor zijn start-ups kansrijk in het ontwikkelen van slimme analysetechnieken, om te helpen bij het diagnosticeren van operationele problemen, het optimaliseren van de netwerkplanning en het maken van toekomstscenario’s.

Machine learning wordt ook steeds gebruikelijker in het logistieke bedrijfsleven. Dergelijke kunstmatige intelligentie oplossingen zijn volgens het rapport cruciaal om de meest complexe operationele uitdagingen op te lossen, zoals dynamische route optimalisatie, nauwkeurige capaciteits- en vraagvoorspelling en intelligente fysieke automatisering.

Robotisering

En was robotisering ooit het domein van productiefabrieken, door de lagere kosten en verbeterde mogelijkheden zijn ze ook snel in opkomst in de logistiek. Vooral de ontwikkeling van autonome rijtechnologieën en nieuwe flexibele picksystemen dragen daar aan bij. De opkomst van IoT zorgt er ook nog eens voor dat de zichtbaarheid in de supply chains toeneemt, waardoor het serviceniveau fors hoger is.

Een andere trend die volgens de onderzoekers van DHL de komende jaren haar invloed zal doen gelden op de logistieke sector en de wereldwijde supply chains, is de veranderende globalisering. ‘We gaan een nieuwe fase in, doordat opkomende economieën meer consumeren dan wat zij produceren. Tegelijkertijd willen de volwassen markten de veiligheid van hun supply chains en duurzaamheid van hun economieën verbeteren. We verwachten dat de wereldwijde economie in 2025 door drie zwaartepunten wordt gedomineerd: Noord-Amerika, Europa en China.’

De echte wereldwijde handel is volgens DHL al aan het afnemen, doordat er meer intern in deze zones wordt gehandeld en getransporteerd. ‘Regionale handel neemt toe, wat tot een nieuwe dimensie leidt van de globalisering. Bijvoorbeeld in de e-commerce sector nemen de grensoverschrijdende transacties twee keer zo snel toe als de binnenlandse.  Een vijfde van alle e-commerce verzendingen gaan nu al minimaal één keer een grens over.’ Ook gaan de toenemende handelsoorlogen hun invloed doen gelden.

Verder zijn bedrijven tijdens corona tot het inzicht gekomen dat efficiëntie al heel lang de nummer één prioriteit in supply chains is. De inspanningen van bedrijven om de totale kosten te minimaliseren, hebben geleid tot de ontwikkeling van goedkope inkoop strategieën en just-in-time levering. ‘De pandemie legde veel zwakheden bloot in die strategie, doordat door volatiele vraag, onderbrekingen in het aanbod en het opleggen van nieuwe handelstarieven veel bedrijven worstelen met hun toeleveringsketens’, concludeert DHL. ‘Dat leidt immers tot problemen als er weinig speling in het systeem zit of wanneer kritische materialen alleen beschikbaar zijn via één leverancier of één regio. Voor veel bedrijven zal supply chain diversificatie een belangrijk onderdeel zijn van hun lange termijn planning.’