Een van de dingen die de organisaties graag vastgelegd willen zien worden, is dat de uitwisseling van data tussen bedrijven altijd op vrijwillige basis gebeurt. Een gedwongen data-uitwisseling zou volgens de organisaties een select aantal grote concerns in de kaart spelen en ten koste gaan van het midden- en kleinbedrijf.

Beren op de weg

Bedrijven zijn volgens de transportorganisaties wel doordrongen van de voordelen van verdere digitalisering, maar zien tegelijkertijd nog veel beren op de weg. Ze maken zich zorgen dat gegevens over hun bedrijfsvoering op straat komen te liggen en misbruikt worden, ze zien te weinig wettelijke bescherming op dit gebied en hebben te weinig zicht op de totale kosten van digitale gegevensuitwisseling.

Brussel moet zich volgens de logistieke organisaties ervoor inspannen om datasystemen op Europees niveau meer te standaardiseren en nieuw talent op te leiden dat raad weet met fenomenen als artificial intelligence en cloud computing.

Financiële steun

Last but not least willen de organisaties financiële steun zien om bedrijven te helpen de transitie te maken naar een ‘digitale economie’. Ze schrijven: ‘De impact van die transitie moet niet onderschat worden. De kosten ervan zijn hoog, de marges laag.’ Voor de EU zou het alleen maar voordelen bieden om het bedrijfsleven meer bij de hand te nemen op dit gebied, zo betogen de organisaties. ‘Inspanningen om de transportsector te digitaliseren zullen er aan bijdragen om de doelen van de EU Green Deal te bereiken.’

De oproep aan de Europese Commissie werd ondertekend door vertegenwoordigers van onder meer de rederijwereld (ESCA), het goederenwegvervoer (IRU), verladers (ESC), de spoorsector (CER) en de luchtvaart (A4E).