Loohuis werkt nu drie jaar bij Heylen en heeft eraan meegewerkt dat zijn werkgever met 65.000 vierkante meter aan dc’s een dominante speler is geworden op het bedrijventerrein aan de A35 bij Almelo. Hij was ooit vastgoedjurist, maar kan het goed vinden in de logistieke wereld. ‘Ik was al een tijd op zoek naar iets anders en toen kwam deze kans voorbij. Ik ben een Tukker, kom uit Oldenzaal en heb dus een lokaal netwerk. Nu trek ik de kar hier in Almelo.’

Heylen heeft al veel logistiek vastgoed ontwikkeld in Zuid-Nederland, tussen Rotterdam en Noord-Limburg. En ook in België, waar het bedrijf oorspronkelijk vandaan komt. ‘Almelo is onze meest noordelijke ontwikkeling. De faciliteiten en voorwaarden zijn hier goed. We vestigen ons alleen op multimodale locaties: er moet altijd water in de buurt zijn en een havenverbinding met terminal. En een snelweg. Dat zijn vereisten. We zitten hier vlak bij de A35/A1, dichtbij de Duitse grens bovendien. En er was dankzij Combi Terminal Twente (CTT) al een full-serviceterminal aanwezig. Binnen een straal van 500 kilometer. kunnen we vanuit deze locatie binnen een dag circa 40 miljoen consumenten bereiken.’

‘Bovendien zijn de uitgangspunten hier perfect met een volledig ontwikkeld bedrijvenpark. Ook is de arbeidsmarkt hier wat minder overspannen dan in bijvoorbeeld Venlo of Waalwijk. Dat is voor veel huurders in de logistiek toch een heel belangrijk aspect.’

7000 containers

Terwijl buiten de bouwvakkers, shovels en ander bouwmaterieel druk bezig zijn, vertelt Loohuis over de Almelose vestiging van Heylen: ‘We hebben hier nu sinds 2017 zo’n 65.000 vierkante meter gebouwd en verhuurd. Bleckmann verzorgt vanuit deze vestiging de Europese distributie voor V-Tech. VTech zit nu op zo’n 7000 containers op jaarbasis die vanuit China via Rotterdam worden aangevoerd, en ze groeien nog steeds. Verder gebruikt Bleckmann een deel van de hallen voor e-commerce, zoals de distributie voor de modemerken Otrium en Chiquelle. Daarnaast huurt Bolk Logistics ongeveer 15.000 m² voor flexibele opslag en voor value added-diensten.’

Twente in het algemeen en Almelo in het bijzonder zijn een goede plek voor Europese distributiecentra voor grote bedrijven, legt Loohuis uit. ‘We hebben dagelijkse afvaarten naar Rotterdam en Amsterdam en CTT is een betrouwbare partner. We zijn inmiddels begonnen met de bouw van drie units van elk 11.000 vierkante meter in de volgende fase. De totale site T-Port Logistic Campus in Almelo komt daarmee uiteindelijk op ongeveer 185.000 vierkante meter.’

E-commerce

Veel bedrijfstakken hebben dit jaar al enorme klappen gekregen, maar zo niet de e-commerce. De coronacrisis heeft de toch al flinke groei van de volumes in de e-commercemarkt nog weer ‘een enorme versnelling gegeven’, zegt de manager. ‘Dat heeft gevolgen voor de vraag naar logistiek vastgoed. Als je een e-commercebedrijf goed wilt opzetten, heb je voorraad nodig. Mensen kijken naar levertijden, maar meer nog naar het feit of een product op voorraad en leverbaar is. Neem daarbij nog de brexit. Nog een grote ontwikkeling die de vraag naar logistiek vastgoed stuwt.’

‘Ook zien we de trend dat met name de hightech-productie wordt teruggehaald van China naar hier, omdat men niet afhankelijk wil zijn van één land. Door de coronacrisis zijn partijen geneigd meer voorraad in te kopen, die uiteraard weer moet worden opgeslagen en gedistribueerd.’

‘Heylen is een bijzondere club’, zegt Loohuis. ‘We ontwikkelen panden, maar we zijn eigenlijk belegger. We houden de panden zelf en kijken dan ook met de blik van een investeerder naar een pand. Het moet klaar zijn voor een tweede of derde huurder. We investeren meer in ons vastgoed dan feitelijk in eerste instantie nodig is. Onze objecten zijn voorbereid op de energietransitie waarin ons zusterbedrijf Heylen Energy een belangrijke rol vervult.’

Koninklijke Nederlandse Munt

‘We zijn een onderdeel van de Heylen Group, een investeringsvehikel dat investeert in goedlopende bedrijven met toekomstvisie en een ambitieus management. Wel willen we altijd een meerderheidsaandeel. We zijn geen hedgefonds, we kopen om te houden. Onder Heylen vallen nu zo’n 35 bedrijven, verdeeld over verschillende pilaren, zoals food, events en minting, met onder meer de Koninklijke Nederlandse Munt. Ook hebben we elektronicabedrijven als Connect+ en Expert. Als vastgoedontwikkelaar doen wij uiteraard de huisvesting van die verschillende bedrijven. Het is een hele platte organisatie, we kunnen snel schakelen en we zijn altijd op zoek naar nieuwe interessante acquisitie-mogelijkheden.’

Loohuis verwacht dat het nog drie à vier jaar duurt voordat het hele XL Businesspark vol staat. ‘We hebben nog een stuk grond waar we het Waterside-project van ongeveer 30.000 vierkante meter op kunnen bouwen, verdeeld in kleinere units van ongeveer 4000 vierkante meter met eigen kantoorruimte en parkeerruimte. Nieuwbouwaanbod zoals dit, waarbij kleinschalige units voldoen aan de moderne eisen voor logistiek, zijn er nauwelijks in Twente. We zijn al in gesprek met diverse lokale partijen die deze kleinschalige moderne logistieke hallen willen huren.’

‘Dat doen we allemaal op eigen risico, net als in het Limburgse Weert. Daar zijn we ook op eigen risico begonnen met de bouw van ons project Logistic Mill van rond de 120.000 vierkante meter. Hetzelfde doen we met de logistieke campus in Gent van 185.000 vierkante meter. We zitten vol ambitie.’