Volgens topman Luc Nadal van Gefco, dat onder meer over een grote vestiging (het oude IJS Global) beschikt op Schiphol, is het IT -team van de expediteur samen met partners ‘rond de klok’ bezig om  IT-systemen weer te herstellen. ‘Wij hebben daarbij vooruitgang geboekt bij het zoeken naar back-up oplossingen’, aldus Nadal.

Hij spreekt verder van een ‘kritische tijd’ voor het bedrijf zonder verder details te geven of er ook losgeld is gevraagd door cybercriminelen voor het vrijgeven van de IT-systemen.

Maersk

Cybercriminaliteit is in korte tijd uitgeggroeid tot een groot risico in de logistiek. Zo werd vorig jaar expediteur Toll Group grotendeels platgelegd door een cyberaanval. Recent liet Duitse verzekeraar Allianz weten dat logistiek een belangrijk doelwit is geworden voor hackers. Veel systemen zijn in de transportsector verouderd en dat zorgt voor een makkelijk toegang tot cruciale data. De schade kan daarbij groot zijn. Zo leverde een cyberaanval op rederij Maersk het bedrijf in 2017 een schade van rond de 300 miljoen dollar op. TNT Express, onderdeel van FdEx, had jaren nodig om zich te herstellen van dezelfde cyberaanval.