Dat schrijven analisten van de Duitse investeringsbank Berenberg Bank in een recent marktrapport over de drie koeriersbedrijven. Die behoren nu al tot de grote winnaars van de coronacrisis op de beursvloer. Het aandeel van het Amerikaanse FedEx won vergeleken met begin dit jaar circa 50%, terwijl concurrent UPS het met een stijging van de beurswaarde van 35% ook niet slecht deed. Deutsche Post- DHL volgt op enige afstand met een koersstijging van 14%, maar dat bedrijf telt naast het hoogst winstgevende DHL Express ook nog een minder renderend postbedrijf.

Volgens Berenberg liften de drie grote expresvervoerders grotendeels mee op het ongebreidelde optimisme rond e-commerce en positieve signalen over prijsverhogingen in aanloop naar het piekseizoen de komende maanden.

Pricing power

De Amerikaanse pakketgiganten FedEx en UPS hebben al aanzienlijke toeslagen van 1 tot 5 dollar op de normale tarieven in het vooruitzicht gesteld, schrijven de analisten van de bank. Dat de pakketvervoerders hun zogeheten ‘pricing power’ weer terugkrijgen in de markt, is geheel toe te schrijven aan de versnelde volumestijging in het pakketvervoer door de coronacrisis. Berenberg verwacht bijvoorbeeld dat de Duitse e-commercemarkt dit jaar met 18% zal toenemen. Met een marktaandeel van ongeveer 45% zal Deutsche Post DHL hiervan het meest profiteren. Het groeipotentieel van de Duitse thuismarkt is verder relatief groot, aangezien e-commerce slechts een marktaandeel van 9% heeft in de Duitse bestedingen in de detailhandel. In de VS ligt dat aandeel aanzienlijk hoger met 14,5%, terwijl het Verenigd Koninkrijk de kroon spant met een belang van 25%.

Berenberg Bank verwacht dat de online-bestedingen in de VS dit jaar met 20% stijgen. Hoewel de groei volgend jaar waarschijnlijk zal afzwakken, rekent de zakenbank op structureel hogere groeipercentages dan voor de coronacrisis. ‘Winkeliers hebben hun online-aanbod verbeterd door de pandemie en veel klanten hebben het gemak van internetwinkelen voor het eerst ervaren. Daarnaast zal de traditionele detailhandel voorlopig blijven worstelen’, aldus de analisten. De bank heeft daarom de ramingen over de langetermijngroei van de Amerikaanse e-commercemarkt naar boven bijgesteld van 13% naar 15% per jaar. UPS blijft volgens de onderzoekers met een marktaandeel van 36% de absolute marktleider op de Amerikaanse pakketmarkt, maar die positie is sinds de kredietcrisis van 2009 wel verzwakt.

Amazon

Volgens Berenberg Bank heeft UPS op basis van de omzet zo’n vijf basispunten aan marktaandeel ingeleverd in de laatste tien jaar. Daarentegen bleef het marktaandeel van de binnenlandse concurrent Fedex de afgelopen jaren stabiel op 26% liggen.

Het Amerikaanse postbedrijf USPS heeft nu circa 17% van de Amerikaanse markt in handen, terwijl nieuwkomer Amazon, dat bezig is een eigen internationaal en nationaal netwerk op te zetten, een marktaandeel heeft weten te veroveren van 5%.

Vorig jaar stopte FedEx met het bezorgen voor Amazon. Berenberg noemt dit een verstandige keuze omdat het zich daarmee ontdoet van een bijzonder moeilijke en prijsbewuste klant, die op lucratieve deelmarkten ook nog eens als concurrent opduikt.

Ondanks de sterke volumegroei zijn de winstmarges van FedEx de afgelopen vijf jaar meer dan gehalveerd. Reden daarvoor is de ‘consolidatie’ van het Nederlandse TNT Express, dat in 2016 werd overgenomen, en het vertrek van Amazon. Daarnaast tastten de zeven dagen bezorgservice en een negatief prijsmix door meer laag renderend e-commerce de winstgevendheid aan, schrijven de analisten.

Zij wijzen echter op een ommekeer. Berenberg ziet een ‘significant opwaarts margepotentieel’ en verwacht een verbetering van de winstmarge met 300 basispunten in de komende twee jaar. FedEx zal daarbij eindelijk gaan profiteren van synergievoordelen uit de overname van TNT, het uitfaseren van oude vliegtuigen, hogere prijzen op de Amerikaanse thuismarkt en het benutten van reservecapaciteit in het netwerk.

Toeslagen

Anders dan UPS is FedEx altijd voorzichtig geweest met toeslagen in het piekseizoen, maar door de coronacrisis zal ook de koerier uit Memphis naar verwachting nu agressiever gebruik gaan maken van heffingen en prijsverhogingen.

Voor de winstgevendheid pakt dit goed uit, stellen de onderzoekers van Berenberg. ‘Wij verwachten dat het bedrijfsresultaat van FedEx in de komende drie jaar met gemiddeld 28% per jaar zal stijgen.’ Daarbij denken de onderzoekers dat door de afname van kapitaalinvesteringen (onder meer de aanschaf van nieuwe vrachtvliegtuigen) de vrije kasstroom met gemiddeld 40%, tegen 15% bij UPS zullen stijgen. Ondanks de goede winstvooruitzichten doet het aandeel FedEx het minder goed dan dat van UPS. Reden voor de bank om een koopadvies te geven, waarbij het koersdoel wordt verhoogd van 130 naar 280 per aandeel.

Als marktleider profiteert UPS weliswaar van de onstuimige groei in de VS, maar Berenberg Bank voorziet toch een aantal problemen voor de pakketvervoerder. Zo is de onderneming voor meer volume steeds meer aangewezen op Amazon als ladingaanbieder. De internetreus was vorig jaar al goed voor 12% van de concernomzet van UPS en voor ongeveer een derde van de groei in de Amerikaanse markt. Deze afhankelijkheid is sinds maart van dit jaar alleen maar toegenomen, verwachten de analisten. Zij vinden dit een structureel probleem voor de expresvervoerder, want het pakketaanbod van Amazon zorgt meestal voor winst-erosie. Daarnaast is er het grote risico dat Amazon het vervoer uiteindelijk zelf gaat verrichten en UPS achterlaat met minder aanbod.

De analisten waarschuwen ook dat de recente volumepiek bij de koerier nauwelijks heeft bijgedragen aan het bedrijfsresultaat. Ook voor de komende jaren voorziet de bank slechts een beperkte stijging van de winstmarge. Daarbij zal de kaspositie niet duidelijk verbeteren, aangezien de investeringen voorlopig op een hoog niveau blijven. UPS kampt met een verouderde vrachtvloot en moet tevens investeren in automatisering. Door de relatief hoge beurskoers (159 dollar per aandeel) van UPS, komt de bank dan ook met een verkoopadvies voor UPS, ondanks de stijgende pakketvolumes. De bank waardeert het pakketbedrijf op een koers van 130 dollar per aandeel.

Deutsche Post DHL

Een stuk positiever zijn de onderzoekers over de Duitse pakketbezorger DHL Express. Over het tweede kwartaal voerde het bedrijf het bedrijfsresultaat met een kwart op. Dat steekt gunstig af bij de winststijging van 7% bij UPS en de daling van 40% bij FedEx. Ook over geheel 2020 zal de Duitse koerier de sterkste winstgroei laten zien, verwachten de Berenberg-onderzoekers.

Daarbij is het aandeel Deutsche Post-DHL een stuk goedkoper dan zijn Amerikaanse rivalen (20%). In de ogen van beleggers is het Duitse post- en pakketconcern gevoeliger voor conjuncturele schommelingen en dus minder goed voorspelbaar dan zijn branchegenoten in de VS. ‘Maar de sterke vervoersprestaties tijdens de pandemie, de verbeterde kaspositie en het realiseren van de financiële doelen kunnen die twijfel in de markt wegnemen’, aldus Berenberg Bank. Waar de Amerikaanse koeriers sterk leunen op de Amerikaanse thuismarkt, is DHL Express internationaal de marktleider. De expresvervoerder verdient het meeste geld met haar internationale netwerk en wint dankzij de marktpositie in groeimarkt Azië marktaandeel ten koste van FedEx. Daar komt bij dat DHL Express op zijn thuismarkt al heeft laten zien dat het de prijzen kan verhogen, zodat de verwachte volumegroei zich ook onderaan de streep vertaalt in meer omzet en winst.

Najaar

Berenberg verwacht tevens dat dalende kapitaalinvesteringen en extra kostenbesparingen ervoor zullen zorgen dat de vrije kasstroom met circa 86% in de komende drie jaar zal toenemen bij Deutsche Post-DHL. De bank stelt dan ook dat qua beurskoers het Duitse concern tegen dezelfde waardering als concurrent UPS zou moeten worden verhandeld. Of dat koopadvies wordt opgevolgd, zal het najaar leren.