Wat dat met transport te maken heeft? Niet veel, behalve dat CMB het als een manier ziet om draagvlak te verwerven voor het project Maritieme Campus Antwerpen (MCA) dat het enkele maanden geleden lanceerde. Die moet verrijzen op het voormalige BP-terrein aan de Schelde in Hoboken, aan de zuidkant van Antwerpen.

De groep heeft al indrukwekkende ‘render’ de wereld ingestuurd, architectenjargon voor een digitale afbeelding van iets dat nog niet bestaat. Drijvende kracht achter het project is CMB-topman Alexander Saverys. Hij gaat er van uit dat het een jaar of tien gaat duren om het volledige complex te ontwikkelen. De eerste fase van 30.000 meter zou al over drie jaar klaar kunnen zijn.

Festival

De rederij heeft de deuren van het bestaande complex opengesteld voor het cultuurfestival ‘Zomer van Antwerpen’. Company NOI heeft die uitnodiging met beide handen aangegrepen en danst in ‘een grote, sfeervolle loods’ haar voorstelling ‘Donna’re’. ‘Samen met je bubbel zit je rond de dansende vrouwen: iedereen heeft zo een eigen kijkervaring. Geschikt voor iedereen vanaf 6 jaar’, aldus de organisator.

Toeschouwers wordt gevraagd zich te houden aan het coronaprotocol. Zo is het mondmasker verplicht bij het toekomen op de voorstellingslocatie, tijdens de voorstelling en bij het verlaten van de loods. Over verplicht afstand houden wordt echter met geen woord gerept. Misschien dat de organisator dat gezien de aard van het dansritueel niet heeft aangedurfd, want daarin wordt duidelijk weinig afstand gehouden.

De organisator ligt alvast een tipje van de sluier op: ‘Zij staat. Hij kaatst. Kant vult de vlakken tussen haar lijnen met een huidskleur die net niet de hare is. Heupen zijn ankerpunten waaraan de wereld zich vasthoudt, waartussen de wereld groeit. De randen van de stof snijden, graveren in het vlees dat ze verwenst. Ze is genoeg.’ Begrijpt u wel?