Dat blijkt uit een brief van topman Ulf Boll aan het personeel die in bezit is van NT. Pesselse (58), zoon van voormalig havenman Wim Pesselse, is nu nog directeur van het dochterbedrijf Rotterdam Shortsea Terminals (RST) aan de Beatrixhaven. Met zijn benoeming wordt de directie van Steinweg uitgebreid tot drie leden. Marco Noorlander is financieel directeur.

Uit de brief blijkt dat de benoeming de voorbode is van forse veranderingen bij de groep, die terminals over de hele wereld exploiteert. Pesselse wordt verantwoordelijk voor de activiteiten in Nederland, waar ‘grote stappen gemaakt moeten worden, onder andere op het vlak van rendementsverbetering’.

De Luxemburger Boll gaat zich vooral op de buitenlandse activiteiten richten. Hij schrijft verder ‘dat het leiden van de wereldwijde organisatie momenteel meer tijd en aandacht vergt dan in het verleden het geval was’.

Honderd vestigingen

Boll voegt eraan toe dat dit te maken heeft ‘met de grote dynamiek en hectiek in de buitenwereld’ en dat ‘de eigen organisatie momenteel en deels vanwege die dynamiek niet op rust is’. De groep heeft onder meer grote belangen in China, Turkije, Zuid-Afrika en Polen en telt wereldwijd meer dan honderd vestigingen.

Uit bij de KvK gedeponeerde jaarrekeningen blijkt dat de groep vorig jaar diep in de rode cijfers is geschoten, met een nettoverlies van 41,3 miljoen euro. Ook het bedrijfsresultaat voor rente en belasting werd met een deficit van 18,6 miljoen in rode inkt geschreven. De omzet bedroeg 1,06 miljard euro, een fractie minder dan de 1,11 miljard van 2018.

Opmerkelijk is de haast die achter het aantreden van Pesselse wordt gezet. Er is nog geen nieuwe directeur voor RST in zicht en Steinweg gaat ervan uit dat dit nog wel even zo blijft. De groep heeft er toch voor gekozen hem per komende maand te benoemen, ‘gezien de uitdagende agenda die Steinweg momenteel en de komende periode heeft’. Tot er een opvolger gevonden is, blijft hij ook bestuurder van RST.

Pesselse was tot begin dit jaar ook directeur van containerbedrijf Uniport in de Waalhaven. Na een reeks verliesjaren besloot de havengroep de omvangrijke terminal per 31 maart te sluiten en het bedrijf op te heffen.

Pesselse had al een veelzijdige carrière in de Rotterdamse haven achter de rug, toen hij eind 2017 overstapte naar de Steinweg-groep. Daarvoor had hij vier jaar lang de leiding over duwvaart-rederij ThyssenKrupp Veerhaven en Ertsoverslagbedrijf Europoort CV, beide onderdeel van het Thyssen-concern.

Afgewimpeld

Verder werkte hij onder meer bij Hapag Lloyd en Mitsui OSK Lines (MOL). Namens het laatste bedrijf was hij betrokken bij de oprichting van de containerterminal Rotterdam World Gateway.

Steinweg heeft een reputatie hoog te houden als een van de meest gesloten bedrijven van Nederland. Verzoeken om commentaar worden standaard afgewimpeld en Pesselse reageert niet op terugbelverzoeken. Dat was nu ook het geval.