Voorzitter Barry de Bel van de ondernemingsraad bevestigt dat er afgelopen week al enkele keren werkoverleg is gevoerd en dat maandag een ploeg een langzaamaanactie is begonnen. In afwachting van overleg met de directie kon hij nog geen details geven.

Volgens hem groeit de onrust onder de havenwerkers door het uitblijven van duidelijkheid over de voorgenomen overname van de terminal door Hutchison Ports uit Hongkong. Dat bedrijf is ook de aandeelhouder van de aangrenzende ECT Delta Terminal. Volgens De Bel zou de directie afgelopen maand nadere informatie over het verloop van de onderhandelingen verschaffen, maar is dat niet gebeurd. ‘De mensen worden ongeduldig’, zegt hij.

Acht containers per uur

Volgens directiewoordvoerder Jan Driessen draait de terminal op ongeveer een kwart van de capaciteit omdat er per kraan slechts acht in plaats van de normaal ongeveer dertig containers per uur worden overgeslagen. De directie ‘betreurt de acties in deze finale fase van het verkoopproces en vindt ze onverstandig in deze onzekere Corona-tijd’. Die stelt verder dat ‘de actievoerders het proces niet respecteren en klanten onnodig van APMTR vervreemden’.

Volgens hem zijn er geen serieuze verschillen van inzicht tussen de onderhandelende partijen, maar is ‘het proces complexer dan gedacht en is er meer tijd en deskundigheid nodig.’ Hij gaat er van uit dat er binnen enkele weken een onderhandelingsakkoord wordt bereikt. Vervolgens is er nog definitieve advisering van de ondernemingsraad nodig en toestemming van de Autoriteit Consument en Markt. Driessen: ‘De planning is nog steeds dat we de zaak voor het eind van het jaar kunnen finaliseren’.

Ontslagbescherming

De ondernemingsraad heeft de directie in juli in een pre-advies groen licht gegeven om door te gaan met de onderhandelingen, die al bijna een jaar aan de gang zijn. Hutchison wil de dertig jaar oude terminal na de overname volledig automatiseren en het personeelsbestand van nu bijna 600 werknemers terugbrengen tot zo’n 350.

Ondernemingsraad en vakbonden hebben een uitgebreid pakket voorwaarden bedongen, dat onder meer vier jaar ontslagbescherming vanaf de overnamedatum omvat. In het onwaarschijnlijke geval dat APMTR, nu nog onderdeel van Maersk, na die periode failliet zou gaan, hebben de werknemers recht op een ontslagvergoeding die bij een langdurig dienstverband in de tonnen kan lopen.