Het aantal bedrijven dat van maart tot en met juli minstens 20% minder omzet heeft geboekt, is waarschijnlijk heel beperkt, concludeert ABN Amro in een sectorprognose. Van zakelijke klanten hoort de bank dat vooral kleine bedrijven het zwaar hebben gehad. Zij fungeren vaak als flexibele schil van een grotere branchegenoot die hen opdrachten verstrekt. Grote en middelgrote bedrijven die de vraag vanaf maart sterk zagen afnemen, hebben zo een deel van de schade op kleinere bedrijven in de flexibele schil kunnen afwentelen.

Vervoersbedrijven maken ook in de tweede ronde van de Tijdelijke Noodmaatregelen Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) nog altijd op grote schaal gebruik van de regeling. Uit cijfers van het UWV blijkt dat het transport na de zakelijke dienstverlening de grootste verbruiker is van steungeld.

Ontslagboete

De ondergrens om in aanmerking te komen voor NOW is 20% omzetverlies. Ondernemers die een hoger omzetverlies hebben genoteerd dan het percentage waarvoor ze NOW-steun hebben aangevraagd, zullen het overschot moeten terugbetalen aan het UWV. In de tussentijd moet het bedrag als kortlopende schuld worden verantwoord.

Intussen werkt het kabinet aan een derde NOW-steunpakket, melden verschillende media. Het kabinet zou volgende week met een afgezwakte NOW 3.0 komen. Alleen bedrijven met een omzetverlies hoger dan 30% komen nog in aanmerking. De uitgekeerde vergoeding wordt afgebouwd, van 90% naar uiteindelijk 60%. Ook krijgen bedrijven meer ruimte om personeel te ontslaan. De ontslagboete die in de NOW 2.0 nog als voorwaarde was opgenomen, gaat van tafel, meldden de kranten woensdag.

Faillissementen

De ABN-analyse schetst een beeld van een transportsector die weer op adem komt na de lockdowns van China en Europa. Toch blijft een volledig herstel voorlopig uit. Hogere werkloosheid en een toename van de faillissementen in het vierde kwartaal zetten een rem op de economie. ABN Amro noemt dit de tweederonde-effecten van de crisis.

De bank verwacht dat de volumes in 2020 met 5,5% krimpen. Door de dalende vraag staan in de meeste segmenten ook de prijzen onder druk, waardoor de omzet nog verder zal dalen. Pas in 2021 verwacht de bank weer positieve cijfers (+2,5%). Het zal nog tot 2022 duren voordat de sector volledig is hersteld. De meeste landen in Europa worden door de coronacrisis harder geraakt dan Nederland. Hierdoor staat vooral het internationale transport onder druk.

Vooral de zeevaart (-9%), het spoor (-10%) en de luchtvracht (-10%) merken dit in de volumes, schrijft ABN Amro. Tot nu toe hebben de binnenvaart en het wegvervoer relatief weinig last gehad van de crisis. De bankiers waarschuwen dat zij door de stikstofcrisis later dit jaar waarschijnlijk te maken krijgen met een lagere bouwproductie, waardoor transportvolumes zullen dalen. Alleen bij postbezorgers en koeriers (+5%) groeiden de volumes.