DHL hield de afgelopen weken een proef samen met het online warenhuis Wehkamp. Klanten van Wehkamp kunnen de nieuwe bezorgoptie kiezen op de track en trace-pagina en hun bezorger laten weten waar het pakket rondom het huis neergezet kan worden.

Afgesproken plek

De bezorger belt eerst aan om persoonlijk af te leveren. Lukt dat niet dan checkt de bezorger of de ‘afgesproken plek’ inderdaad aan de eisen voldoet zoals droog, niet zichtbaar vanaf straat en of het pakket past op die plek. Onder de carport en in de garage blijken de favoriete plekken tijdens de testperiode.

Het testgebied wordt vanaf half augustus uitgebreid, waardoor de levering op een afgesproken plek beschikbaar wordt voor steeds meer huishoudens en webwinkels. In september verwacht DHL deze bezorgoptie landelijk aan te kunnen bieden.

Behoefte

‘De afgesproken plek speelt in op een duidelijke behoefte: ontvangers geven nu al vaak met briefjes op de deur aan waar ze hun pakje willen hebben wanneer ze dit niet persoonlijk kunnen aannemen. Vaak kennen bezorgers de voorkeuren per huis uit eerdere contacten. De inhoud van ieder pakket verschilt. Soms wil je het ene pakket wél zelf aannemen en een ander pakje kan prima achterom gezet worden. Met deze optie maakt de klant een afspraak op maat met de bezorger’, zegt Roelof Hofman, VP Operations bij DHL Parcel.

Bezorgen op afgesproken plek is vanaf half augustus mogelijk in specifieke postcodegebieden in alle provincies. De proef met Wehkamp wordt nu ook uitgebreid met andere webwinkels zoals G-Star, HEMA, Just Brands (van PME Legend, Vanguard, Cast Iron), Zalando en Zooplus zodat veel meer online shoppers hun pakket op de afgesproken plek kunnen ontvangen.