​PostNL sloot het tweede kwartaal af met een omzet van 789 miljoen euro. In dezelfde periode een jaar eerder was dat nog 681 miljoen euro.

Opvallend in de kwartaalcijfers is de uitsplitsing van het bedrijfsresultaat. Het bedrijfsresultaat (ebit) van het concern bedroeg in het tweede kwartaal 54 miljoen euro. De bijdrage van de postdivisie aan dit saldo was 5 miljoen euro (-71%). De bijdrage van de pakkettendivisie was veel groter en bedroeg 60 miljoen euro (+106%). De divisie ‘other’ boekte een verlies 11 miljoen euro door hogere pensioenkosten.

Bij PostNL steeg het volume aan te bezorgen pakketten in het tweede kwartaal met maar liefst 24,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die groei leverde PostNL een flinke efficiëntiewinst op. De sorteerdepots van het bedrijf worden nu nagenoeg optimaal benut, waardoor het volume gelijkmatiger verdeeld is over de dagen van de week. Tegelijkertijd daalde het postvolume met 16,2%. Vooral de afname van de hoeveelheid zakelijke post raakte de divisie hard.

Omslag

De verschuiving van post naar pakketten bij PostNL weerspiegelt de omslag die op dit moment zichtbaar is in consumentengedrag. Uit cijfers van het CBS blijkt dat onlineverkopen in de detailhandel omhoogschieten. De omzet via e-commerce lag in het tweede kwartaal maar liefst 54,8% hoger dan een jaar eerder. Het gaat om de snelste groei die het CBS ooit heeft gemeten.

Internationaal is dezelfde trend zichtbaar. Deutsche Post DHL profiteerde in het tweede kwartaal van de sterk gestegen vraag naar pakketbezorging. De Duitse logistieke- en postreus wist zijn kwartaalwinst hierdoor met bijna 15% op te voeren. Onder de streep bleef in de verslagperiode 525 miljoen euro over, tegen een nettowinst van 458 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Daarbij ging de operationele winst, waar Deutsche Post DHL liever naar kijkt, met bijna 19% omhoog tot 912 miljoen euro.

Ook de Amerikaanse pakketvervoerder UPS wist met de coronacrisis sterk te profiteren van het gestegen aanbod aan online-bestellingen. Het nettoresultaat steeg met 5% naar 1,8 miljard dollar op een omzet van 20,5 miljard dollar (+13%). Die goede cijfers verrasten de Amerikaanse beursanalisten, die juist een teruggang in de inkomsten hadden voorzien bij de expresvervoerder.

Verrassingen

Boven de markt hangt nu de vraag of de tweede helft van 2020 bedrijven opnieuw voor verrassingen zal stellen. PostNL verwacht te kunnen voortbouwen op de resultaatontwikkeling in het eerste halfjaar. Het concern voorziet over heel 2020 een bedrijfsresultaat dat ruim uitkomt boven de eerder verwachte 110 tot 130 miljoen euro.

PostNL heeft 150 miljoen euro gereserveerd voor extra sorteercapaciteit. Volgens het post- en pakkettenbedrijf liggen die investeringen nog altijd op koers.