De groep uit Dubai koopt voor een onbekend bedrag 60% van de aandelen van Unico, dat 25 vestigingen in twintig landen heeft, waaronder een kantoor in Amsterdam. Volgens DP is Unico een van de grootste Koreaanse non-vessel operating common carriers.

Multimodaal vervoer

Het bedrijf houdt zich verder onder meer bezig met multimodaal vervoer, zoals goederenvervoer per spoor tussen Oost- en Centraal-Azië en Rusland, met name via de Trans-Siberische spoorlijn en de Trans-Chinese spoorweg. Volgens DP past de overname in de strategie om zich te ontwikkelen tot een geïntegreerde logistieke groep, die alle competenties in eigen huis heeft.

Volgens bestuursvoorzitter sultan Ahmed Bin Sulayem draagt Unico logistieke capaciteiten van de groep, die ze willen combineren met hun maritieme dienstverlening en het wereldwijde netwerk van havens en terminals. In Europa heeft DP onder meer belangen in RWG op de Maasvlakte en de Belgische Antwerp Gateway-terminal.

Feedervervoer

Een aantal Indiase media meldde vorige week dat de Dubai’s ook dichtbij de overname van de feederrederij Shreyas Shipping zouden zijn, maar dat is niet bevestigd. Een dergelijk stap zou wel aansluiten op de acquisitie eind vorig jaar van Feedertech uit Singapore, dat met Perma Shipping Line beschikt over een dochterbedrijf dat actief is in feedervervoer van en naar het Indiase subcontinent.

Feedertech op zijn beurt valt onder het van origine Deense Unifeeder, dat twee jaar geleden voor bijna 600 miljoen euro werd ingelijfd. Begin vorig jaar volgde het Britse P&O Ferries, dat voor 370 miljoen euro in Dubaise handen kwam.

Al die overnames leggen DP World bepaald geen windeieren. De omzet groeide mede daardoor met bijna 40% tot 7,7 miljard dollar, de nettowinst kwam 5% hoger uit op 1,33 miljard dollar.