Enkele jaren geleden kwam je de term blockchain overal tegen. Het leek soms alsof er een nieuwe digitale revolutie was begonnen en de mogelijkheden leken eindeloos. Inmiddels is de hype wat gaan liggen. Maar dit betekent allerminst dat de ontwikkeling stil staat, aldus Paardenkooper. ‘Je ziet vaak dat als nieuwe ontwikkelingen de hypefase voorbij zijn, de ontwikkelingen doorgaan. En dat is bij blockchain ook zo. De toepassingen in de praktijk worden juist steeds talrijker.’

Wat is het nu eigenlijk precies, in hele simpele termen?

‘Blockchain is eigenlijk gewoon een gedistribueerde database. Dit houdt in dat er een database is, die vermenigvuldigd is en is opgeslagen op een groot aantal computers, waardoor het volgens de huidige staat van technologie vrijwel onkraakbaar is.’

Waarom zou je het als logistiek dienstverlener willen gebruiken?

‘Omdat het processen veel efficiënter kan maken, ook in de transportwereld. Het belangrijkste wat het doet, is het uitschakelen van de tussenpersonen, omdat deze technologie het mogelijk maakt om transacties te doen die vertrouwen vereisen. Als je kijkt naar transport, dan spreek je over de documentenstroom. Dat kan allemaal veel eenvoudiger. Zo hoorde ik laatst het verhaal dat een container in de Rotterdamse haven niet kon worden opgehaald, omdat de koerier in China daar het terrein niet op mocht om een document af te leveren. Daardoor moest het document alsnog van China naar Nederland worden opgestuurd en kon de container niet eerder worden opgehaald. Dit soort hindernissen kunnen met blockchain heel eenvoudig worden opgelost. Met name door het delen van data.’

Wat kost het?

‘In de fase waarin de blockchaintechnologie nu zit, kan het nog wel duur zijn. Het hangt ook sterk samen met wat je ermee wilt doen. Er zijn al wel blockchainplatforms waar je gebruik van kunt maken. Dan vallen de investeringen wel mee. Maar als je je hele keten wilt herinrichten, dan kost het wel wat natuurlijk. Het belangrijkste is dat er een goed business model achter zit. Echter, wat het business model ook is, je kunt het niet over het hoofd zien. Mijn voorspelling is dat we over tien jaar zien dat er veel processen zijn waar blockchain achter zit. Het is voor een ondernemer echter niet belangrijk om zich te verdiepen in de IT-achtergrond ervan, maar vooral dat hij zich afvraagt hoe je het kunt toepassen in het eigen bedrijf.’

Wat is een reden om er niet aan te beginnen?

‘Je moet data delen met andere bedrijven, terwijl je dat misschien aanvankelijk niet wilt. Maar bedenk wel dat data het nieuwe goud genoemd wordt. Je kunt daar echt je voordeel mee doen. Dus ik zie eigenlijk geen goede reden om er niet aan te beginnen. En zelfs als het binnen je bedrijf weinig nut kan hebben op dit moment, is het nog steeds handig om ermee aan de slag te gaan. Al was het maar om er kennis over op te doen. Het kennisverschil tussen kleine en grote bedrijven op het gebied van deze technologie is echt gigantisch. Bedrijven als Alibaba of Albert Heijn zijn er nu ook mee bezig. Dit terwijl het midden- en kleinbedrijf achterblijft. Maar 90% van de bedrijven in Nederland is mkb. Als je achterloopt, kun je op een gegeven moment de boot missen.’

Het gros van de wegtransporteurs is mkb. Wat raad je die bedrijven aan om te doen?

‘Goed naar je eigen bedrijf kijken en bekijken of je er toch iets mee kunt doen. Want bedrijven die nog steeds met papieren documenten werken, doen op een gegeven moment niet meer mee. Elektronische documentatie is zoveel efficiënter. Uiteindelijk gaat het om de vraag: welke partij moet op welk moment beschikken over welke informatie. Je kunt in een situatie zitten dat tien partijen weten waar een container is, maar de chauffeur die hem moet ophalen niet. Met blockchain zijn dat soort situaties verleden tijd.’

Wat is dan het verschil tussen blockchain en de elektronische vrachtbrief?

‘De elektronische vrachtbrief kun je op meerdere manieren maken, ook in blockchain. Het is gewoon een tool die je kúnt gebruiken. Zo had bijvoorbeeld Tony Chocolonely een track-and-tracesysteem ontwikkeld. Ze hebben overwogen om daar blockchain voor te gebruiken, maar hebben daar uiteindelijk van af gezien, omdat hun eigen systeem beter was. Het is dus niet het ei van Columbus. Het is simpelweg een tool die je kunt gebruiken voor processen die er geschikt voor zijn. Ga voor een probleemgerichte aanpak, waarbij je de keten doorlicht, kijkt naar de informatiestromen, de betalingsstromen. Lopen ze wel goed, waar zitten in-efficiency’s, wat kan er beter? En als blockchain kan zorgen voor die verbetering, gebruik het.’

Bekijk het interview met Klara Paardenkooper, dat begint op 41:43 minuten: