De Zwitserse expeditiegroep noemt dat een goed resultaat ‘in het licht van de uitdagingen van de coronapandemie en de wereldwijde lockdowns’. Topman Detlef Trefzger gaat ervan uit dat de onzekerheden in de tweede helft van het jaar zullen aanhouden. ‘Maar K+N kan die aan door zijn flexibele structuur, rigoureus kostenbeheer en goede service’, zegt hij.

Daling containervolume

Niettemin werd de divisie Sea Logistics hard geraakt met een daling van het containervolume van bijna 12% ten opzichte van vorig jaar tot 1,1 miljoen teu. De omzet daalde met ruim 9% tot 1,7 miljard frank, het resultaat (ebit) met 29% tot 88 miljoen.

De divisie Air Logistics boekte juist glanzende cijfers dankzij veel vraag naar luchtvrachtvervoer onder druk van de coronacrisis. De omzet schoot met 15% omhoog tot 1,4 miljard frank, het resultaat met 17% tot 94 miljoen.

Het volume liet juist een forse daling zien, met 22% tot 315.000 ton. Een eenvoudige rekensom leert dat het gemiddelde tarief in het tweede kwartaal dus ruim 50% boven het niveau van vorig jaar gelegen moet hebben.

Contractlogistiek

Contractlogistiek deed het dan weer een stuk minder met een omzetdaling van 16% tot 1,15 miljard frank en een 10% lager resultaat van 31 miljoen. Dit was volgens de groep het gevolg van een verminderde vraag. E-commerce zat wel in de lift en maakt volgens K+N samen met ‘essentiële goederen’ inmiddels de helft van het totaal uit.

De hardste klap viel bij Road Logistics, dat een omzetdaling van ruim 21% tot 721 miljoen frank en een val van het resultaat van bijna 50% tot negen miljoen frank voor de kiezen kreeg. Volgens de groep is het dieptepunt in Europa gepasseerd en trokken de volumes in juni ten opzicht van april en mei weer aan. In de Verenigde Staten was dat nog niet het geval.