Dat massa-ontslag meldt de Britse krant The Guardian. Het gaat bij de maatregel om zowel vaste banen als uitzendkrachten bij DHL, dat de opslag en distributie verzorgt van auto-onderdelen voor JLR. DHL heeft in het tweede kwartaal al een voorziening getroffen van zestig miljoen euro bij de divisie contractlogistiek. Banen zullen verdwijnen bij de Britse fabrieken van JLR in Castle Bromwich, Solihull, Ellesmere Port and Halewood.

Half miljard verlies

JLR is de grootste Britse autofabrikant en eigendom van de Indiase staalbedrijf Tata. Eerder had het autoconcern al aangekondigd zelf afscheid te nemen van 1.100 tijdelijke werknemers nadat de in de eerste drie maanden van de coronacrisis rond een half miljard pond aan verlies had geleden.

Volgens DHL werd de mondiale auto-industrie al getroffen door een sterk dalende verkoop en zijn ‘de uitdagende handelscondities’ door de corona-pandemie verder verslechterd. ‘We hebben daarom de moeilijke beslissing moeten nemen om onze vrachtoperatie voor het JLR-contract te herstructureren. Daarbij heeft DHL toegezegd te kijken of boventallige werknemers elders in het concern kunnen worden ondergebracht.

Onmogelijke werkdruk

De Britse vakbond Unite wijst er in een reactie op dat het bij de helft van de ontslagen gaat om ‘efficiency-besparingen’ en dat die niets te maken hebben met de teruglopende autoproductie. De bond waarschuwt DHL dan ook de resterende arbeiders met een ‘onmogelijke werkdruk’. op te zadelen.  Verder roept het JLR als opdrachtgever op zijn ‘morele verantwoordelijkheid’ te nemen en te kijken naar alternatieven. Unite vraagt tevens de Britse regering om net als in Duitsland, Frankrijk en Spanje de autoindustrie te ondersteunen met een financieel hulppakket om verder banenverlies tegen te gaan.