1. De markt voor pakketbezorging blijft groeien

In 2019 is het volume van de Nederlandse pakketmarkt weer gegroeid. Die ontwikkeling sloot aan bij de langjarige trend van groeiende volumes. Uiteraard is de gestegen populariteit van e-commerce hier een belangrijke oorzaak van. Wel is duidelijk dat vorig jaar de groei minder groot was dan het jaar ervoor. In 2019 was sprake van een stijging van 12,8% naar ongeveer 576 miljoen pakketten, terwijl in 2018 een toename van ongeveer 20% werd genoteerd.

Desondanks was nog altijd sprake van groei, waarvan zowel het binnenlands als het grensoverschrijdend vervoer de vruchten plukte. Vervoer binnen Nederland steeg met 13% naar 399 miljoen pakketten. In het internationale vervoer bezorgden de bedrijven vorig jaar 177 miljoen pakketten, wat een plus betekende van 11% in vergelijking met het jaar ervoor.

De monitor van ACM gaat alleen over het jaar 2019. Inmiddels is al duidelijk geworden dat de groei in 2020 waarschijnlijk weer een hoge vlucht neemt. In de afgelopen maanden, waarin de consument veelal thuis moest blijven, werd namelijk zeer veel gekocht in de online winkelstraten. Tot welke stijging dit heeft geleid, is uiteraard nog onduidelijk. Maar dat de pakketvervoerders weer mooie groeicijfers kunnen noteren aan het einde van het jaar, lijkt wel vast te staan. Of ze dit ook in winst kunnen omzetten blijft de vraag, want…

2…de tarieven van grensoverschrijdend pakketvervoer dalen

Hoewel het volume van de pakketbezorging almaar toeneemt, hebben de vervoerders moeite om mooie winsten te maken. De tarieven staan continu onder druk. Dat is goed te zien als de volumegroei van vorig jaar wordt gelegd naast de omzetgroei van dezelfde periode. Waar het pakketvolume toenam met 12,83%, groeide de totale omzet met 9,51% (naar 2,79 miljard euro). De tarieven in het binnenlandse vervoer, waarin PostNL met afstand de grootste is, bleven in 2019 nagenoeg gelijk op een gemiddelde prijs van 3,75 euro, waar dat vorig jaar 3,76 euro was. De pijn werd vooral gevoeld bij het grensoverschrijdende transport. De tarieven daalden met 5%, naar een gemiddelde prijs van 8,13 euro. De monitor geeft geen verklaring hiervoor. Maar dat de ACM op deze markt zes grote vervoerders ziet (PostNL, UPS, TNT, DHL Parcel, DPD en GLS), terwijl er bij het binnenlands vervoer maar twee zijn die het grootste deel van de koek verdelen (PostNL en DHL), zal daar vermoedelijk een rol in spelen.

3. Same day delivery blijft een kleine markt

Een belangrijk middel voor webwinkels om zich te onderscheiden van de concurrentie is het aanbieden van korte levertijden aan de klant. Dit zet uiteraard extra druk op de vervoerders, die deze bezorgbeloftes waar moeten maken. Sinds enige tijd zijn er zelfs e-commercepartijen die de klant de mogelijkheid bieden om nog dezelfde dag hun pakket geleverd te krijgen, de zogenoemde same day delivery. Van de grote pakketvervoerders bieden alleen PostNL en DHL Parcel deze snelle dienst aan. Uit de pakketmonitor blijkt echter dat dit vooralsnog een zeer kleine markt is. Slechts 0,1% van de pakketten wordt op dezelfde dag bezorgd als dat ze zijn besteld.

De ‘normale’ bezorgtijd van een pakket is binnen een dag. Maar liefst 90% van de bestellingen komt de andere dag bij de klant aan. Daarbij is thuisbezorging nog altijd veruit het populairst. Een overgrote meerderheid van 92% van de pakketten wordt op het thuisadres afgeleverd. 4% gaat via een servicepunt, terwijl de overige 4% bij buren wordt afgeleverd. Hierbij moet worden aangetekend dat de laatste drie percentages alleen de bezorgingen betreffen van de medewerkers in loondienst van de eerder genoemde vervoerders. Of deze percentages hetzelfde zijn bij vervoer dat wordt uitgevoerd door onderaannemers is niet bekend.

4. Marktleider UPS verliest marktaandeel in grensoverschrijdend vervoer

Qua omzet is UPS de marktleider op het gebied van grensoverschrijdend vervoer. Die positie staat echter wel onder druk. Waar UPS in 2016 nog 35 tot 40% van de markt in handen had (de pakketmonitor geeft de volumes in bandbreedtes van 5%), had het bedrijf vorig jaar nog ‘slechts’ 25 tot 30%. Daarmee is het nog altijd marktleider, maar voelt het de hete adem in de nek van DPD en DHL Parcel, die beide een marktaandeel van tussen de 20 en 25% hebben en afgelopen jaren lijken te hebben geprofiteerd van het geslonken marktaandeel van UPS. Ook PostNL is een belangrijke speler op deze markt, met een aandeel van 15 à 20%. De overige twee bedrijven die door de ACM zijn benaderd om hun omzetgegevens te delen, zijn GLS en TNT. Zij hebben beide een marktaandeel van 5 à 10%.