11:03 uur – De uitzending is afgelopen. Daarmee stopt ook dit liveblog. Vanmiddag om 14:00 uur gaan we verder.

11:01 uur – Meer luxeproducten richting China

‘Vanuit China komen vooral hightech-prducten en ecommerce-spullen  naar Nederland. De andere kant op gaan onder meer voedingsmiddelen’, zegt Bert Roona. ‘De Chinese koopkracht neemt toe, men is dol op Europese producten en we zullen steeds meer luxeproducten die kant op gaan.’

11:00 uur – Embargo

Het Europees embargo voor Rusland (met name op voedingsmiddelen) levert hindernissen op. Ook de transitie door Rusland is in veel gevallen niet toegestaan. Soms weten verladers dat niet. ‘In overleg vinden we altijd wel een passende oplossing’, zegt Hasenkampf.

10:55 uur –

Thomas Kowitzki van DHL – ook via een videoverbinding – vertelt dat hij onder de indruk is van de vooruitgang die geboekt is op de nieuwe Zijderoute. ‘We zoeken altijd naar de beste vervoersoplossing voor lading. Betrouwbaarheid en kosten wegen zwaar, m aar tegenwoordig ook duurzaamheid.’ De treinverbinding biedt daarvoor nieuwe kansen.

10:52 uur –

Dmitrij Hasenkampf werkt bij DB Cargo Eurasia. Via een videoverbinding beantwoordt hij vragen van presentator Bart Pals. ‘We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om lading te vervoeren. Ook nieuwe routes.’ Voor de last mile in China maakt DB Cargo gebruik van lokale partners.

10:48 uur – Eerste testtrein

Morgen rijdt de eerste testtrein op de nieuwe terminal. Er is alvast een China Service Desk opgezet om klanten uit China te helpen. Ook in Rotterdam blijft LIOF Limburg promoten als logistieke draaischijf.

10:45 uur – Venlo: grootste inland railterminal in aanbouw

Bert Roona van de Limburgse ontwikkelingsmaatschappij LIOF vertelt dat in Venlo wordt gewerkt aan de grootste inland railterminal van Nederland. ‘We zijn blij met een extra modaliteit naast water en lucht.’

Er komen al veel container en luchtvracht uit China naar Limburg, aldus Roona. Andersom wordt de Chinese markt steeds interessanter voor export.

Limburg is al een belangrijke logistieke hotspot. Er is nog ruimte voor groeimogelijkheden: bij bestaande bedrijven en op nieuwe kavels.

10:37 uur – Congestie

Gevraagd naar de betrouwbaarheid van de verbinding zegt Reeser dat er normaal weinig congestie op het spoor was, maar dat de drukte van de laatste weken toch tot vertragingen leidt. Van twee tot drie dagen.

10:35 uur – Natransport

H.Essers werkt al met elektronische CMR’s. Er wordt nu gewerkt aan fast lanes voor de douaneafhandeling, wa tmogelijk is door verdere digitalisering. In China heeft het Belgische bedrijf vier eigen vestigingen voor het lokale natransport.

De exportvolumes zijn de laatste tijd, mede dankzij corona, verdubbeld.  Er is voldoende retourlading naar Europa.

10:27 uur – Export 

H.Essers Transport maakt steeds meer gebruik van de nieuwe Zijderoute. Daarover vertelt Director Strategic Development Hanno Reeser. Het merendeel daarvan is temperatuurgecontroleerd. Het gaat onder meer om pharma- en chemieproducten. Die gaan in 45-voetscontainers.

10:20 uur – Coronacrisis

Door de coronacrisis vlogen minder vliegtuigen. Daardoor is flink wat luchtvracht op de Nieuwe Zijderoute terechtgekomen. Een deel van die klanten ‘ontdekt’ zodoende deze nieuwe connectie en de kans is groot dat een deel van de ladingstromen per spoor zal blijven gaan.

10:15 uur – Aansluiten op Duisburg

Voor logistieke bedrijven uit Nederland is het noodzaak om goed aan te sluiten op Duisburg, dat een centrale rol vervult op de Nieuwe Zijderoute. Dat geldt ook voor de Rotterdamse haven. bijvoorbeeld voor ladingstromen die via shortsea uit het Verenigd Koninkrijk komen.

Door verschillende spoorbreedtes moet lading in Kazachstan en Polen worden overgezet. Dat biedt daar ter plekke kansen voor hubvorming.

10:10 uur – Sneller, maar wel duurder

De trein is dankzij de Nieuwe Zijderoute een interessant alternatief voor het zeeschip en het vliegtuig als het gaat om het vervoer uit China.

Ton van den Hanenberg van Hogeschool Rotterdam vertelt dat het aantal treinen op de route nog steeds snel toeneemt. Steeds meer Europese bestemmingen sluiten aan. In Nederland heeft alleen Tilburg een rechtstreekse verbinding.

De transittijd is circa twee weken. Dat is sneller, maar ook duurder dan over zee. Daarom zullen laagwaardige goederen nog vooral per schip blijven gaan, voorspelt van den Hanenberg.

Inmiddels gaat er ook steeds meer lading vanuit Europa richting China. Het gaat onder meer om wijn, bier, dure auto’s.

09:58 uur – We kunnen beginnen!

We kunnen beginnen! Bert Roona van LIOF, de regionale ontwikkelingsmaatschappij van de Provincie Limburg, en presentator Bart Pals (hoofdredacteur van nieuwsblad Transport) zitten er klaar voor.

09:20 uur – Voorbereidingen treffen voor dag 4

De voorbereidingen zijn in volle gang. Bert Roona van LIOF is straks in de studio en bevestigt alvast zijn microfoon.

Deze week verzorgt Nieuwsblad Transport twee interactieve uitzendingen per dag tijdens Multimodaal Online 2020. Bekijk hier het programma en meld je kosteloos aan via het inschrijfformulier om de komende afleveringen te zien.

Kijk hier de samenvatting van woensdag 24 juni: