11:07 uur – De ochtendsessie zit erop. Vanmiddag om 14:00 uur gaan we verder met havens en terminals.

11:05 uur – Nuttiger en leuker

Bij expediteurs zijn tientallen mensen heel de dag bezig met bellen en mailen, vertelt Paardenkooper. Veel van die informatie en handelingen kunnen worden geautomatiseerd. De medewerkers kunnen veel nuttiger en leuker werk verrichten, stelt ze.

11:00 uur – Geen papierstroom meer

LTO Network bouwt blockchain-oplossingen. Martijn Broersma vertelt over een proef voor Renewi en AVR. Het gaat om het vervoer van afval. Door het aansluiten van ERP-systemen is de papierstroom vervangen door een digitale afgehandeld proces. De bedrijven maar ook de inspectie ILT hebben daar voordeel bij.

10:50 uur – Steeds meer toepassingen

Blockchain wordt op steeds grotere schaal gebruikt. Een voorbeeld is het Deliver-project van Port of Rotterdam, ABN AMRO en en Samsung SDS.

Bedrijven die nog met papieren documenten werken doen straks gewoon niet meer mee, voorspelt Paardenkooper. Digitale informatiedeling zorgt ervoor dat de gewenste informatie voor iedereen altijd en overal beschikbaar is. Blockchein is daarvoor een oplossing. Maar zijn ook andere oplossingen.

10.45 uur – Blockchain

Blockchain is de hype voorbij. ‘Het is een gedistribueerde database, meer niet. een technologische tool, die zelf niet interessant is. Het gaat erom hoe je transport er beter mee kunt maken.’ Dat stelt Klara Paardenkooper van Rotterdam Business School.

Blockchain gaat vele meer toegestaan worden, voorspelt de onderzoekster. Want het maakt ketens efficiënter. Blockchain is handig voor transacties die vertrouwen vereisen en ruimt daardoor veel administratieve rompslomp op.

10.39 uur – Deelnemers maken zich buiten de studio op voor de paneldiscussie.

10:38 uur – Simpel

Een kijkersvraag: Hoe moeilijk is het om personen en bedrijven uit een eerder conservatieve sector te overhalen om in een platform te stappen?

‘Het moet simpel zijn en werken’, is het antwoord van Meboer. ‘Dan omarmen mensen het systeem. Een vervoerder hoeft bijvoorbeeld maar drie knoppen in te drukken van het accepteren van een opdracht tot en met de betaling.’

Alles is geregeld en geautomatiseerd van a tot z, vertelt Meboer. Ook de financiële afhandeling. Uturn doet dus meer dan het in contact brengen van verladers en vervoerders. ‘Anders kun je ook een telefoonboek pakken.’

10:30 uur – Wat is de rol van vrachtplatforms?

Welke rol vervullen vrachtplatforms nu en in de toekomst? Die vraag legt presentator Tom van Gurp voor aan Daan Meboer van vrachtplatform Uturn.

Om succesvol te zijn moeten platforms ‘simpel, flexibel, transparant, digitaal en bovenal efficiënt zijn… in wat ze doen en hoe ze het doen’, aldus Meboer.  Uturn voldoet daaraan volgens. En is ook nog duurzaam. Het platform brengt partijen rechtstreeks in contact voor het vervoer van containers. Sinds de start in 2018 groeit Uturn met 20 procent per maand.

10:20 – Schoner

Spoorvervoer is op zich al relatief schoon, aldus Plomp. De langere treinen verlagen de uitstoot per tonkilometer.

De langere treinen rijden nu nog met containers. Of bulklading ook in aanmerking komt, hangt waarschijnlijk af van het gewicht.

LTE Netherlands wil door met de langere treinen en heeft daarvoor al paden aangevraagd.

10:15 uur – Treinen van 740 meter

Al enige tijd rijden er bij wijze van test treinen van 700 tot 740 meter. LTE zet die in samen met ProRail en RSC. Jolanda Plomp van LTE Netherlands vertelt over de proef, die moet uitwijzen of er vertragingen of knelpunten door de lange treinen ontstaan.

Gekeken is naar de route Rotterdam-Mannheim. De vertrekpunctualiteit vanuit Rotterdam bleek goed, vanuit Mannheim minder. Maar er deden zich geen problemen voor. De treinen kwamen juist vaak te vroeg aan in Venlo.

Een aandachtspunt is het spoor bij ECT op de Maasvlakte. Daar kunnen alleen treinen tot 700 meter terecht. Daarom moest LTE daar een wagon loskoppelen. Dat leidt tot tijdverlies en extra kosten.

10:00 uur – We zijn gestart

Welkom bij het liveblog van de woensdagochtendsessie.

9:20 uur – de ProMedia-studio is klaar met de repetitie. We hebben er weer zin in!

Kijk hier de compilatie van dinsdag 23 juni:

Deze week houdt Nieuwsblad Transport twee interactieve uitzendingen per dag tijdens Multimodaal Online 2020. Bekijk hier het programma en meld je kosteloos aan via het inschrijfformulier om ze ook te zien.

Lees hier de liveblogs van dinsdag, over de verduurzaming van transport en de logistiek van de toekomst:

Liveblog Multimodaal Online 2020: verduurzaming van transport

Liveblog Multimodaal Online 2020: logistiek van de toekomst