De ochtendsessie is afgelopen. Vanmiddag om 14:00 uur praten we over de logistiek van de toekomst. Ook dan is op deze site een liveblog te volgen. De uitzending bekijken kan ook. Meld je dan kosteloos aan via het inschrijfformulier.

11:05 – Breder palet aan diensten

H.Essers heeft er bewust voor gekozen zich buiten de zeehaven te vestigen. Dat vergroot de keuze uit modaliteiten plus het bedrijf is bij de transportplanning niet afhankelijk van één haven. ‘De klant heeft het voordeel dat hij kan kiezen uit een breder palet aan diensten. Die behoefte neemt alleen maar toe.’

11:00 – Vragen via de live chat

Via de live chat kunnen kijkers vragen stellen en dicussiëren. De chat wordt gemodereerd door Bart Pals, die zich buiten de studio heeft geïnstalleerd.

10:55 – Modal shift én mental shift

Hanno Reeser vertelt dat de Belgische logistiek dienstverlener H.Essers al gebruik maakt van synchromadaliteit. Van oudsher wegvervoerder zet het bedrijf tegenwoordig ook spoor, shortsea en binnenvaart in. Dynamisch gebruik van synchromodaal vervoer helpt de carbon footprint te verminderen en dat kan een voordeel zijn voor het binnenhalen van opdrachten. Klanten zijn in elk geval zeer tevreden, aldus Reeser.

Naast de modal shift was ook een mental shift nodig, aldus Reeser. Ook intern bij H.Essers.

10:50 – Synchromodaal – wat heb je eraan?

Roy van den Berg is specialist in synchromodaal transport. Hij schreef een boek over hoe de inzet van verschillende modaliteiten naast elkaar werkt en wat de voordelen zijn. ‘Je kunt schakelen tussen de vervoersopties en beter gebruikmaken van de vervoerscapaciteit die beschikbaar is.’ Dat scheelt kosten, onder meer door minder leegrijden/-varen.

Uitdagingen liggen vooral in het inzichtelijk en beschikbaar maken van de noodzakelijke data. Dat vraagt om samenwerking tussen partijen in de keten. Ook tussen concurrenten.

10:40 – ‘Zespacks’: 100 procent CO2-vrij varen

De eerste ‘Zespacks’ zullen worden gebruikt voor de aandrijving van een schip dat exportbier voor Heineken vervoert tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk. Vandaar gaan de containers met kratten bier naar de zeehavens Rotterdam en Antwerpen. Dit start eind dit jaar.

Scheepseigenaren die elektrisch willen gaan varen hoeven zelf niet te investeren in de batterijen (wel in hun motoren). Ze betalen per verbruik. ZES maakt 100 procent CO2-vrij varen mogelijk. Op termijn moet er een netwerk van wissellocaties komen, waar lege batterijcontainers snel kunnen worden omgeruild voor volle. Die locaties komen op de belangrijke binnenvaartcorridors.

Het eerste schip, de Alphenaar, kan vier tot vijf uur varen op een set batterijen. Dat is toereikend voor het traject Alphen-Moerdijk.

De actieradius zal toenemen als de dichtheid van energie in batterijen omhoog gaat, vertelt Dedden. Tegelijkertijd zal de prijs ervan dalen. Dat maakt het systeem steeds aantrekkelijker.

ZES hoopt het aantal deelnemende schepen uit te breiden, net als het aantal wissellocaties. Dat gaat hand in hand. ‘We willen de kip-ei-situatie zo snel mogelijk doorbreken. Daar hebben we volume voor nodig.’

10.30 – Batterijcontainers voor de binnenvaart

Willem Dedden is directeur van Zero Emission Services (ZES). Dit consortium presenteerde begin juni een concept met oplaadbare en uitwisselbare batterijcontainer voor binnenvaartschepen. Dat moet zorgen voor een systeemverandering.

10:20 – Inzet per corridor

Voor welk soort lading is de SEC geschikt? De Bruijn: ‘Daar zullen we met sectoren samen afspraken moeten maken. Om per corridor te kijken welke modaliteit het beste past.’

In 2020 zouden de eerste SEC’s de weg op moeten kunnen. volgens De Bruijn is dat virj eenvoudig. ‘Het gaat om een configuratie van bestaand materieel.’

10:15 -Toelating SEC’s

De overheid is optimistisch over de SEC. Rijkswaterstaat werkt aan de nieuwe toepassing samen met vervoerders en trailerbouwers. Het project is nu in de fase van voertuigtoetaling. Eind dit jaar zijn de eerste tests bij het RDW.
De Bruijn ziet kansen voor een neutraal logistiek netwerk met SEC’s. Daar zijn dan 2.500 tot 6.000 SEC’s voor nodig.

10:10 – Super EcoCombi

Dirk-Jan de Bruijn van Rijkswaterstaat laat zien wat de voordelen zijn van de Super EcoCombi (SEC): betere doorstroming en minder uitstoot. De 32 meter lange truck heeft een pré ten opzichte van de LZV: de standaardisatie.

10:05 – Terugblik op maandag

De uitzending start met een samenvatting van de eerste dag van Multimodaal Online 2020. Toen ging het onder meer over het multimodale aanbod vanuit zeehaven Rotterdam en de gevolgen van de coronacrisis voor de logistiek en de kwetsbaarheid van ketens. De terugblik is hier te zien:

09:15 – Voorbereidingen dag 2

Tom van Gurp, journalist bij Nieuwsblad Transport, presenteert vandaag Multimodaal Online 2020. Hij is al  aan het warmdraaien in de studio. We beginnen om 10:00 uur.

Lees hier de liveblogs van maandag terug:

Liveblog Multimodaal Online 2020 – Keynotes

Video: Multimodaal Online 2020 – De sector tijdens en na corona

Deze week houdt Nieuwsblad Transport twee interactieve uitzendingen per dag tijdens Multimodaal Online 2020. Bekijk hier het programma en meld je kosteloos aan via het inschrijfformulier om ze ook te volgen.